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Shinrigaku kenkyu : The Japanese journal of psychology2010Dec01Vol.81issue(5)

[もっともらしい理由に基づく選択]

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

この研究では、隠された要因によって誘発される好みが原因としてもっともらしい決定要因と思われる他の要因によって正当化され、さらには加速されるという予測をテストしましたが、実際、好みに影響を与えません。参加者は、洗剤のさまざまな製品ロゴに繰り返しさらされ、異なるロゴを持つ洗剤のペアから1つを選択するように求められました。参加者の半分については、製品の品質に関する情報が選択されていました。残りの半分については、ロゴのみが利用可能でした。参加者は、より頻繁に展示されるロゴを使用して洗剤を好む傾向を示し、製品の品質に関する情報が利用可能になった場合、この傾向はより強くなりました。参加者は、ペア間の質の相対的な優位性とロゴの間の相対的な優位性に基づいていると信じているように見えました。説得力のある、しかし間違った理由を選択する理由を提供して、参加者は、参加者をロゴにさらすことによって魅力が実際に操作された洗剤を選択するよう奨励されました。

この研究では、隠された要因によって誘発される好みが原因としてもっともらしい決定要因と思われる他の要因によって正当化され、さらには加速されるという予測をテストしましたが、実際、好みに影響を与えません。参加者は、洗剤のさまざまな製品ロゴに繰り返しさらされ、異なるロゴを持つ洗剤のペアから1つを選択するように求められました。参加者の半分については、製品の品質に関する情報が選択されていました。残りの半分については、ロゴのみが利用可能でした。参加者は、より頻繁に展示されるロゴを使用して洗剤を好む傾向を示し、製品の品質に関する情報が利用可能になった場合、この傾向はより強くなりました。参加者は、ペア間の質の相対的な優位性とロゴの間の相対的な優位性に基づいていると信じているように見えました。説得力のある、しかし間違った理由を選択する理由を提供して、参加者は、参加者をロゴにさらすことによって魅力が実際に操作された洗剤を選択するよう奨励されました。

This study tested the prediction that preferences induced by hidden factors would be justified and even accelerated by other factors that seem to be plausible determinants as causes but, in fact, do not have any influence on the preferences. Participants were repeatedly exposed to a variety of product logos of detergents and then asked to choose one from a pair of detergents with different logos. For half of the participants, information on product quality was available at choice; for the other half, only logos were available. The participants showed a tendency to prefer detergents with the logos that were more frequently exhibited, and this tendency was stronger when information was available about the product quality. The participants seemed to believe that they based their decisions on the relative superiority of quality between the pairs as well as their logos. Provided with convincing, but incorrect, reasons to make a choice, the participants were encouraged to select the detergents whose attractiveness had actually been manipulated by exposing the participants to their logos.

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