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Quarterly journal of experimental psychology (2006)20120101Vol.65issue(1)

刺激応答の互換性における空間刺激コーディングに対する視覚キューと応答の割り当ての影響

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文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, Non-U.S. Gov't
概要
Abstract

Tlauka and McKenna(2000)は、ディスプレイの片側に現れる刺激が反対側にある上位ユニットのメンバーであるときに、従来の刺激応答互換性(SRC)効果の逆転(反対側よりも同じ側に提示される刺激により速く応答する)の逆転を報告しました。上位ユニットの位置に基づいたSRC効果に対する、上位ユニット内の1つの応答への複数の刺激を明示的に示す視覚的キューの効果を調査しました。3つの実験により、刺激反応の割り当てが重要であることが明らかになりましたが、視覚的なキューは上位ユニットの位置に基づいてSRC効果を引き出す上で小さな役割を果たします。調査結果は、知覚とアクションの間の双方向の相互作用と、複数の参照フレームに従って同時の空間刺激コーディングと、SRC効果への各コーディングの貢献度がタスクの状況で柔軟に変化することを示唆しています。

Tlauka and McKenna(2000)は、ディスプレイの片側に現れる刺激が反対側にある上位ユニットのメンバーであるときに、従来の刺激応答互換性(SRC)効果の逆転(反対側よりも同じ側に提示される刺激により速く応答する)の逆転を報告しました。上位ユニットの位置に基づいたSRC効果に対する、上位ユニット内の1つの応答への複数の刺激を明示的に示す視覚的キューの効果を調査しました。3つの実験により、刺激反応の割り当てが重要であることが明らかになりましたが、視覚的なキューは上位ユニットの位置に基づいてSRC効果を引き出す上で小さな役割を果たします。調査結果は、知覚とアクションの間の双方向の相互作用と、複数の参照フレームに従って同時の空間刺激コーディングと、SRC効果への各コーディングの貢献度がタスクの状況で柔軟に変化することを示唆しています。

Tlauka and McKenna ( 2000 ) reported a reversal of the traditional stimulus-response compatibility (SRC) effect (faster responding to a stimulus presented on the same side than to one on the opposite side) when the stimulus appearing on one side of a display is a member of a superordinate unit that is largely on the opposite side. We investigated the effects of a visual cue that explicitly shows a superordinate unit, and of assignment of multiple stimuli within each superordinate unit to one response, on the SRC effect based on superordinate unit position. Three experiments revealed that stimulus-response assignment is critical, while the visual cue plays a minor role, in eliciting the SRC effect based on the superordinate unit position. Findings suggest bidirectional interaction between perception and action and simultaneous spatial stimulus coding according to multiple frames of reference, with contribution of each coding to the SRC effect flexibly varying with task situations.

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