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Minerva medica2012Feb01Vol.103issue(1)

病院のリハビリテーションに対する患者の満足度:Rasch分析によるSAT-16アンケートの検証

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PMID:22278064DOI:
文献タイプ:
  • Journal Article
  • Validation Study
概要
Abstract

目的:SAT-16は、リハビリテーションユニットでの滞在中のケアの質に対する患者の満足度を測定する16項目の自己管理アンケートです。SAT-16の包括的な心理測定分析は、古典的なテスト理論とRasch分析(RA)の両方を使用して、その有効性とメトリック特性を調べ、リハビリテーションの設定での臨床使用に関するさらなる洞察を提供しました。 方法:2つのリハビリテーションセンターに連続して認められた9458人の患者のサンプルをSAT-16で検査しました。SAT-16の有効性とメトリック特性を調べるために、因子(探索的および確認的および確認的)分析とRAを使用してデータを処理しました。次元、モデルに適合するアイテム、応答カテゴリのパフォーマンス、内部構成の妥当性が評価されました。 結果:臨床ケア(項目1〜9)の満足度(項目1〜9)、および病院の組織と施設の満足度(ケアの「ホテル」の側面、項目10〜16)にそれぞれ因子分析と専門家のレビューによって2つのサブスケールが特定されました。各サブスケールは別のRAを受けました。応答カテゴリは、SAT-16の両方のサブスケールで改訂され、新しい3レベルの評価スケールが得られました。両方のサブスケールは、高い内部一貫性と内部妥当性を示しました。 結論:RAは、SAT-16の適切性と、品質改善の領域を特定する際のその有用性を確認しました。全体として、アンケートでは、次のようなサービスに対する患者の満足度を評価できます。1)「臨床ケア」と「ケアのホテルの側面」に対する満足度にそれぞれ固有の2つのサブスコア。2)オプションの自由回答形式の質問に集められた追加情報。

目的:SAT-16は、リハビリテーションユニットでの滞在中のケアの質に対する患者の満足度を測定する16項目の自己管理アンケートです。SAT-16の包括的な心理測定分析は、古典的なテスト理論とRasch分析(RA)の両方を使用して、その有効性とメトリック特性を調べ、リハビリテーションの設定での臨床使用に関するさらなる洞察を提供しました。 方法:2つのリハビリテーションセンターに連続して認められた9458人の患者のサンプルをSAT-16で検査しました。SAT-16の有効性とメトリック特性を調べるために、因子(探索的および確認的および確認的)分析とRAを使用してデータを処理しました。次元、モデルに適合するアイテム、応答カテゴリのパフォーマンス、内部構成の妥当性が評価されました。 結果:臨床ケア(項目1〜9)の満足度(項目1〜9)、および病院の組織と施設の満足度(ケアの「ホテル」の側面、項目10〜16)にそれぞれ因子分析と専門家のレビューによって2つのサブスケールが特定されました。各サブスケールは別のRAを受けました。応答カテゴリは、SAT-16の両方のサブスケールで改訂され、新しい3レベルの評価スケールが得られました。両方のサブスケールは、高い内部一貫性と内部妥当性を示しました。 結論:RAは、SAT-16の適切性と、品質改善の領域を特定する際のその有用性を確認しました。全体として、アンケートでは、次のようなサービスに対する患者の満足度を評価できます。1)「臨床ケア」と「ケアのホテルの側面」に対する満足度にそれぞれ固有の2つのサブスコア。2)オプションの自由回答形式の質問に集められた追加情報。

AIM: The SAT-16 is a 16-item self-administered questionnaire measuring patient satisfaction with the quality of care during stay in a rehabilitation unit. A comprehensive psychometric analysis of SAT-16 was performed using both classical test theory and Rasch analysis (RA) to examine its validity and metric properties, and provide further insights for its clinical use in rehabilitation settings. METHODS: A sample of 9458 patients, consecutively admitted to two Rehabilitation Centres, was examined with SAT-16. Factor (both explorative and confirmatory) analysis and RA were used to process the data in order to examine validity and metric properties of SAT-16. Dimensionality, item fit to the model, response category performance and internal construct validity were assessed. RESULTS: Two subscales were identified by factor analysis and expert review, respectively related to satisfaction with clinical care (items 1-9), and satisfaction with hospital organization and facilities ("hotel" aspects of care, items 10-16). Each subscale underwent a separate RA. Response categories were revised in both subscales of SAT-16, obtaining a new 3-level rating scale. Both subscales showed high internal consistency and internal validity. CONCLUSION: RA confirmed the appropriateness of SAT-16 and its usefulness in identifying areas for quality improvement. Overall, the questionnaire allows to assess patient satisfaction with the services through: 1) two sub-scores respectively specific for satisfaction with "clinical care" and "hotel aspects of care"; 2) additional information gathered in the optional open-ended questions.

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