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Psychopharmacology2012Jul01Vol.222issue(1)

5-HT6受容体遮断は、マウスの作業記憶、認識記憶、および嫌悪学習のスコポラミン誘発性障害に異なる影響を与えます

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

理論的根拠:5-HT6受容体(5-HT6R)の遮断は、げっ歯類の認知性能を改善することが知られています。この改善は、少なくとも部分的にはコリン作動性神経伝達の変調の結果であると仮定されています。 目的:スコポラミン誘発性コリン作動性メモリの破壊を示すマウスで、老化および神経変性疾患の機能的欠損に関連する選択されたタイプの記憶に対する5-HT6R遮断の効果を評価しました。 方法:認知障害を誘発するためのスコポラミンの適切な用量の選択に続いて、スコポラミンと組み合わせて、またはスコポラミンと組み合わせて、選択的な5-HT6R拮抗薬SB-271046の効果を研究しました。 結果:SB-271046だけで、ワーキングメモリ、認識メモリ、嫌悪感の学習パフォーマンスに影響を与えませんでした。対照的に、SB-271046は、ワーキングメモリ(30 mgkg⁻¹でのみ)のスコポラミン誘発性障害と、嫌悪学習の獲得と回収(用量依存効果)を逆転させることができました。エピソード様記憶(獲得と検索)のスコポラミン誘発障害は、5-HT6R遮断によって部分的に反動しました。 結論:5-HT6Rとコリン作動性系の変調は、作業記憶と嫌悪学習には支配的であるように見えますが、他のタイプのメモリ(つまり、エピソード様メモリ)ではそうではありません。5-HT6Rと代替神経伝達システム(つまり、グルタミン酸作動システム)との相互作用をさらに研究する必要があります。老化および神経変性疾患に関連する記憶障害におけるこれらの相互作用のそれぞれの関与は、ヒトの記憶障害の治療における5-HT6R拮抗薬の使用の可能性に関して極めて重要です。

理論的根拠:5-HT6受容体(5-HT6R)の遮断は、げっ歯類の認知性能を改善することが知られています。この改善は、少なくとも部分的にはコリン作動性神経伝達の変調の結果であると仮定されています。 目的:スコポラミン誘発性コリン作動性メモリの破壊を示すマウスで、老化および神経変性疾患の機能的欠損に関連する選択されたタイプの記憶に対する5-HT6R遮断の効果を評価しました。 方法:認知障害を誘発するためのスコポラミンの適切な用量の選択に続いて、スコポラミンと組み合わせて、またはスコポラミンと組み合わせて、選択的な5-HT6R拮抗薬SB-271046の効果を研究しました。 結果:SB-271046だけで、ワーキングメモリ、認識メモリ、嫌悪感の学習パフォーマンスに影響を与えませんでした。対照的に、SB-271046は、ワーキングメモリ(30 mgkg⁻¹でのみ)のスコポラミン誘発性障害と、嫌悪学習の獲得と回収(用量依存効果)を逆転させることができました。エピソード様記憶(獲得と検索)のスコポラミン誘発障害は、5-HT6R遮断によって部分的に反動しました。 結論:5-HT6Rとコリン作動性系の変調は、作業記憶と嫌悪学習には支配的であるように見えますが、他のタイプのメモリ(つまり、エピソード様メモリ)ではそうではありません。5-HT6Rと代替神経伝達システム(つまり、グルタミン酸作動システム)との相互作用をさらに研究する必要があります。老化および神経変性疾患に関連する記憶障害におけるこれらの相互作用のそれぞれの関与は、ヒトの記憶障害の治療における5-HT6R拮抗薬の使用の可能性に関して極めて重要です。

RATIONALE: Blockade of 5-HT6 receptors (5-HT6R) is known to improve cognitive performances in the rodent. This improvement has been hypothesized to be the result, at least in part, of a modulation of the cholinergic neurotransmission. OBJECTIVE: We assessed the effects of 5-HT6R blockade on selected types of memory relevant to functional deficits of ageing and neurodegenerative diseases, in mice that present a scopolamine-induced cholinergic disruption of memory. METHOD: Following the selection of an adequate dose of scopolamine to induce cognitive deficits, we have studied the effects of the selective 5-HT6R antagonist SB-271046, alone or in combination with scopolamine, on working memory (spontaneous alternation task in the T-maze), recognition memory (place recognition) and aversive learning (passive avoidance). RESULTS: SB-271046 alone failed to affect working memory, recognition memory and aversive learning performances. In contrast, SB-271046 was able to reverse the scopolamine-induced deficits in working memory (only at 30 mg kg⁻¹) and those of acquisition and retrieval of aversive learning (dose-dependent effect); scopolamine-induced deficits in episodic-like memory (acquisition and retrieval) were partially counteracted by 5-HT6R blockade. CONCLUSION: The modulation between 5-HT6R and the cholinergic system appears to be predominant for working memory and aversive learning, but not for other types of memory (i.e. episodic-like memory). Interactions between 5-HT6R and alternative neurotransmission systems (i.e. glutamatergic system) should be further studied. The respective involvement of these interactions in the memory disorders related to ageing and neurodegenerative diseases is of pivotal importance regarding the possible use of 5-HT6R antagonists in the treatment of memory disorders in humans.

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