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PloS one20120101Vol.7issue(7)

没入型の仮想現実の体空間を拡張する:非常に長い腕の幻想

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文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, Non-U.S. Gov't
概要
Abstract

最近の研究では、偽の身体部分を、偽物および対応する実際の身体部分に対する同期多感覚刺激を通じて、人体の表現に組み込むことができることが示されています。最も有名な例は、ゴム製の手の錯覚です。ただし、偽の身体の肉体的非対称性を同化させる程度は不明のままです。参加者は、ヘッド追跡されたステレオヘッドマウントされたヘッドマウントを通して、実際のボディと一致する仮想ボディを表示しました。グループ間実験には5つの条件があり、条件ごとに10人の参加者がいました。すべての条件で、実際の支配的な腕と仮想的な支配的な腕の間に視覚運動の一致がありました。仮想アームの長さが実際の長さに等しい不一致の条件(i)では、視覚触覚の不一致がありました。4つの一致条件では、視覚触覚の一致がありましたが、仮想アームの長さは(C1)、ダブル(C2)、トリプル(C3)、または四重層(C4)に等しくなりました。脅威に応じたアンケートのスコアと防御的な撤退の動きは、C1とIの両方で所有権の全体的なレベルが高いことを示し、これらの条件の間に有意差はなかったことが示されました。さらに、参加者は、実際の長さの最大3倍の長さで、長さの4倍では、仮想アーム上の所有権を経験しました。しかし、仮想アームの長さで幻想は低下しました。C2-C4条件では、固有受容ドリフトの尺度は仮想腕の長さと正の相関がありましたが、仮想アームのドリフトと所有権の間に相関関係はありませんでした。全体として、これらの発見は、多感覚および感覚運動情報が通常の身体の割合と一致していない場合でも、体の形、サイズ、および対称性の認識を再構築できるという以前の結果を拡張および豊かにします。

最近の研究では、偽の身体部分を、偽物および対応する実際の身体部分に対する同期多感覚刺激を通じて、人体の表現に組み込むことができることが示されています。最も有名な例は、ゴム製の手の錯覚です。ただし、偽の身体の肉体的非対称性を同化させる程度は不明のままです。参加者は、ヘッド追跡されたステレオヘッドマウントされたヘッドマウントを通して、実際のボディと一致する仮想ボディを表示しました。グループ間実験には5つの条件があり、条件ごとに10人の参加者がいました。すべての条件で、実際の支配的な腕と仮想的な支配的な腕の間に視覚運動の一致がありました。仮想アームの長さが実際の長さに等しい不一致の条件(i)では、視覚触覚の不一致がありました。4つの一致条件では、視覚触覚の一致がありましたが、仮想アームの長さは(C1)、ダブル(C2)、トリプル(C3)、または四重層(C4)に等しくなりました。脅威に応じたアンケートのスコアと防御的な撤退の動きは、C1とIの両方で所有権の全体的なレベルが高いことを示し、これらの条件の間に有意差はなかったことが示されました。さらに、参加者は、実際の長さの最大3倍の長さで、長さの4倍では、仮想アーム上の所有権を経験しました。しかし、仮想アームの長さで幻想は低下しました。C2-C4条件では、固有受容ドリフトの尺度は仮想腕の長さと正の相関がありましたが、仮想アームのドリフトと所有権の間に相関関係はありませんでした。全体として、これらの発見は、多感覚および感覚運動情報が通常の身体の割合と一致していない場合でも、体の形、サイズ、および対称性の認識を再構築できるという以前の結果を拡張および豊かにします。

Recent studies have shown that a fake body part can be incorporated into human body representation through synchronous multisensory stimulation on the fake and corresponding real body part - the most famous example being the Rubber Hand Illusion. However, the extent to which gross asymmetries in the fake body can be assimilated remains unknown. Participants experienced, through a head-tracked stereo head-mounted display a virtual body coincident with their real body. There were 5 conditions in a between-groups experiment, with 10 participants per condition. In all conditions there was visuo-motor congruence between the real and virtual dominant arm. In an Incongruent condition (I), where the virtual arm length was equal to the real length, there was visuo-tactile incongruence. In four Congruent conditions there was visuo-tactile congruence, but the virtual arm lengths were either equal to (C1), double (C2), triple (C3) or quadruple (C4) the real ones. Questionnaire scores and defensive withdrawal movements in response to a threat showed that the overall level of ownership was high in both C1 and I, and there was no significant difference between these conditions. Additionally, participants experienced ownership over the virtual arm up to three times the length of the real one, and less strongly at four times the length. The illusion did decline, however, with the length of the virtual arm. In the C2-C4 conditions although a measure of proprioceptive drift positively correlated with virtual arm length, there was no correlation between the drift and ownership of the virtual arm, suggesting different underlying mechanisms between ownership and drift. Overall, these findings extend and enrich previous results that multisensory and sensorimotor information can reconstruct our perception of the body shape, size and symmetry even when this is not consistent with normal body proportions.

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