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International psychogeriatrics2013Mar01Vol.25issue(3)

認知刺激療法(CST):変化の神経心理学的メカニズム

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景:認知刺激療法(CST)は、認知症のさまざまな領域を刺激することを目的とした14のグループセッションで構成される認知症の人々にとって、証拠に基づいた心理社会的介入です。この研究では、特定の認知ドメインに対するCSTの効果を調べ、効果を支える神経心理学的プロセスを調査しました。 方法:軽度から中程度の認知症の合計34人の参加者が含まれていました。1グループの事前テストとポストストの設計が使用されました。参加者は、操作された7週間のCSTプログラムの前後の週に、一連の神経心理学的検査を完了しました。 結果:遅延口頭リコール(WMS III論理メモリサブテスト - 遅延)、視覚メモリ(WMS III視覚的再現 - 遅延)、方向(WMS III情報と方向サブスケール)、および聴覚理解(トークンテスト)の測定に関するCST後のグループから著しい改善が有意に改善されました。命名の測定(ボストンの命名テスト-2)、注意(トレイルメイキングテストA/桁スパン)、実行機能(DKEFS言語流flu性/トレイル作成テストB)、プラクシス(WMS III視覚的繁殖 - 即時)または一般的な認知画面(MMSE)に大きな変化はありませんでした。 結論:記憶、構文の理解、および方向は、CSTによって最も影響を受ける認知領域であるように見えます。1つの仮説は、CSTの言語ベースの性質は、構文の処理に関与する神経経路を強化する可能性があり、おそらく口頭のリコールを支援するということです。もう1つは、CSTの非スティグマ化効果による負の自己ステレオタイプの減少が、言語と記憶に影響を与える可能性があることです。これは、CSTの主な焦点であるドメインです。これらの仮説を実証するには、さらなる研究が必要です。

背景:認知刺激療法(CST)は、認知症のさまざまな領域を刺激することを目的とした14のグループセッションで構成される認知症の人々にとって、証拠に基づいた心理社会的介入です。この研究では、特定の認知ドメインに対するCSTの効果を調べ、効果を支える神経心理学的プロセスを調査しました。 方法:軽度から中程度の認知症の合計34人の参加者が含まれていました。1グループの事前テストとポストストの設計が使用されました。参加者は、操作された7週間のCSTプログラムの前後の週に、一連の神経心理学的検査を完了しました。 結果:遅延口頭リコール(WMS III論理メモリサブテスト - 遅延)、視覚メモリ(WMS III視覚的再現 - 遅延)、方向(WMS III情報と方向サブスケール)、および聴覚理解(トークンテスト)の測定に関するCST後のグループから著しい改善が有意に改善されました。命名の測定(ボストンの命名テスト-2)、注意(トレイルメイキングテストA/桁スパン)、実行機能(DKEFS言語流flu性/トレイル作成テストB)、プラクシス(WMS III視覚的繁殖 - 即時)または一般的な認知画面(MMSE)に大きな変化はありませんでした。 結論:記憶、構文の理解、および方向は、CSTによって最も影響を受ける認知領域であるように見えます。1つの仮説は、CSTの言語ベースの性質は、構文の処理に関与する神経経路を強化する可能性があり、おそらく口頭のリコールを支援するということです。もう1つは、CSTの非スティグマ化効果による負の自己ステレオタイプの減少が、言語と記憶に影響を与える可能性があることです。これは、CSTの主な焦点であるドメインです。これらの仮説を実証するには、さらなる研究が必要です。

BACKGROUND: Cognitive stimulation therapy (CST) is an evidence-based psychosocial intervention for people with dementia consisting of 14 group sessions aiming to stimulate various areas of cognition. This study examined the effects of CST on specific cognitive domains and explored the neuropsychological processes underpinning any effects. METHODS: A total of 34 participants with mild to moderate dementia were included. A one-group pretest-posttest design was used. Participants completed a battery of neuropsychological tests in the week before and after the manualised seven-week CST programme. RESULTS: There were significant improvement pre- to post-CST group on measures of delayed verbal recall (WMS III logical memory subtest - delayed), visual memory (WMS III visual reproduction subtest - delayed), orientation (WMS III information and orientation subscale), and auditory comprehension (Token Test). There were no significant changes on measures of naming (Boston Naming Test-2), attention (Trail Making Test A/Digit Span), executive function (DKEFS verbal fluency/Trail Making Test B), praxis (WMS III visual reproduction - immediate) or on a general cognitive screen (MMSE). CONCLUSIONS: Memory, comprehension of syntax, and orientation appear to be the cognitive domains most impacted by CST. One hypothesis is that the language-based nature of CST enhances neural pathways responsible for processing of syntax, possibly also aiding verbal recall. Another is that the reduction in negative self-stereotypes due to the de-stigmatising effect of CST may impact on language and memory, domains that are the primary focus of CST. Further research is required to substantiate these hypotheses.

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