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Psychological bulletin2013Mar01Vol.139issue(2)

身体的な道徳的嫌悪:それが何であるか、それが怒りとどのように違うのか、そしてそれが不合理な感情である理由

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文献タイプ:
  • Journal Article
  • Review
概要
Abstract

最近の嫌悪感の道徳的意味に関する研究の関心が高まっているため、どんな種類の状況が道徳的な嫌悪感を引き出すか、嫌悪感が道徳的な意思決定における合理的または不合理なプレーヤーであるかどうかについて不確実性がありました。最初に、道徳的な嫌悪感を調べる際の身体違反(例えば、小児性愛や近親相姦などの性的タブー)と不安定な違反(欺ceptionや裏切りなど)を区別する利点を概説します。私たちは、私たちの研究室や他の人の発見をレビューします。多くの既存の研究は嫌悪感を研究するときに怒りを制御しませんが、不安定な違反に対する嫌悪感はしばしば怒りに関連し、それから分離するのが難しいと考えていますが、身体違反は怒りとは独立して嫌悪感をより一貫して予測します。この区別に基づいて、私たちは、身体的違反の文脈において、道徳的な嫌悪感は、怒りなどの他の人と比較して比較的原始的に評価された道徳的感情であり、柔軟性が低く、外部の正当化に敏感ではないというさらなる経験的証拠を提示します。私たちのレビューと結果は、道徳的感情の異なる結果を区別する必要性を強調しています。

最近の嫌悪感の道徳的意味に関する研究の関心が高まっているため、どんな種類の状況が道徳的な嫌悪感を引き出すか、嫌悪感が道徳的な意思決定における合理的または不合理なプレーヤーであるかどうかについて不確実性がありました。最初に、道徳的な嫌悪感を調べる際の身体違反(例えば、小児性愛や近親相姦などの性的タブー)と不安定な違反(欺ceptionや裏切りなど)を区別する利点を概説します。私たちは、私たちの研究室や他の人の発見をレビューします。多くの既存の研究は嫌悪感を研究するときに怒りを制御しませんが、不安定な違反に対する嫌悪感はしばしば怒りに関連し、それから分離するのが難しいと考えていますが、身体違反は怒りとは独立して嫌悪感をより一貫して予測します。この区別に基づいて、私たちは、身体的違反の文脈において、道徳的な嫌悪感は、怒りなどの他の人と比較して比較的原始的に評価された道徳的感情であり、柔軟性が低く、外部の正当化に敏感ではないというさらなる経験的証拠を提示します。私たちのレビューと結果は、道徳的感情の異なる結果を区別する必要性を強調しています。

With the recent upswing in research interest on the moral implications of disgust, there has been uncertainty about what kind of situations elicit moral disgust and whether disgust is a rational or irrational player in moral decision making. We first outline the benefits of distinguishing between bodily violations (e.g., sexual taboos, such as pedophilia and incest) and nonbodily violations (e.g., deception or betrayal) when examining moral disgust. We review findings from our lab and others' showing that, although many existing studies do not control for anger when studying disgust, disgust at nonbodily violations is often associated with anger and hard to separate from it, while bodily violations more consistently predict disgust independently of anger. Building on this distinction, we present further empirical evidence that moral disgust, in the context of bodily violations, is a relatively primitively appraised moral emotion compared to others such as anger, and also that it is less flexible and less prone to external justifications. Our review and results underscore the need to distinguish between the different consequences of moral emotions.

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