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この論文は、文学的な物語の理解を社会的認知の形として提案し、人間の認知であるエクセラメントに対する新しい包括的なアプローチに関連して、そのような物語の研究を位置づけます。物語の理解が提案されている特定の形式の実現的認知は、ディ・パオロとデ・ジェーガーの作品で開発された参加型の感覚作りのものです。現在、何が優れた文学的な物語を作るのか、それがどのように理解されるか、そしてそれが人間の経験にそのようなかけがえのない役割を果たす理由についてのコンセンサスはありません。したがって、この提案は、物語を2人のエージェント、テラーと読者の間のセンスメイキングの主観的プロセスの形式として説明することにより、物語に関する既存の研究のギャップを特定します。物語文学の意味を理解することは、語り手とストーリーワールドを共同構築する相互作用プロセスであると主張しています。このような物語の理解は、物語の構造主義と初期の認知主義の研究の両方を支配しているテキスト中心のアプローチと、物語を言語的含意の形と見なす実用的なコミュニケーション的なものと決定的なブレークをもたらします。物語が同時に提供し、必要とするインタラクティブな経験は、私が主張し、人間が文学者を含む人間が相互作用するよりも多くの形で表現される、人間の社会性の積極的でありながら共同的な性質を強調するのに役立つと私は主張します。
この論文は、文学的な物語の理解を社会的認知の形として提案し、人間の認知であるエクセラメントに対する新しい包括的なアプローチに関連して、そのような物語の研究を位置づけます。物語の理解が提案されている特定の形式の実現的認知は、ディ・パオロとデ・ジェーガーの作品で開発された参加型の感覚作りのものです。現在、何が優れた文学的な物語を作るのか、それがどのように理解されるか、そしてそれが人間の経験にそのようなかけがえのない役割を果たす理由についてのコンセンサスはありません。したがって、この提案は、物語を2人のエージェント、テラーと読者の間のセンスメイキングの主観的プロセスの形式として説明することにより、物語に関する既存の研究のギャップを特定します。物語文学の意味を理解することは、語り手とストーリーワールドを共同構築する相互作用プロセスであると主張しています。このような物語の理解は、物語の構造主義と初期の認知主義の研究の両方を支配しているテキスト中心のアプローチと、物語を言語的含意の形と見なす実用的なコミュニケーション的なものと決定的なブレークをもたらします。物語が同時に提供し、必要とするインタラクティブな経験は、私が主張し、人間が文学者を含む人間が相互作用するよりも多くの形で表現される、人間の社会性の積極的でありながら共同的な性質を強調するのに役立つと私は主張します。
This paper proposes an understanding of literary narrative as a form of social cognition and situates the study of such narratives in relation to the new comprehensive approach to human cognition, enaction. The particular form of enactive cognition that narrative understanding is proposed to depend on is that of participatory sense-making, as developed in the work of Di Paolo and De Jaegher. Currently there is no consensus as to what makes a good literary narrative, how it is understood, and why it plays such an irreplaceable role in human experience. The proposal thus identifies a gap in the existing research on narrative by describing narrative as a form of intersubjective process of sense-making between two agents, a teller and a reader. It argues that making sense of narrative literature is an interactional process of co-constructing a story-world with a narrator. Such an understanding of narrative makes a decisive break with both text-centered approaches that have dominated both structuralist and early cognitivist study of narrative, as well as pragmatic communicative ones that view narrative as a form of linguistic implicature. The interactive experience that narrative affords and necessitates at the same time, I argue, serves to highlight the active yet cooperative and communal nature of human sociality, expressed in the many forms than human beings interact in, including literary ones.
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