Loading...
Journal of experimental psychology. Learning, memory, and cognition2015May01Vol.41issue(3)

空間作業メモリは、明示的なものに干渉しますが、空間的注意の確率的キングではありません

,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, N.I.H., Extramural
概要
Abstract

最近の経験的および理論的研究は、視覚的な注意と視覚的なワーキングメモリとの密接な関係を示しています。たとえば、空間作業メモリのリハーサルは空間的注意に依存しますが、二次空間作業メモリタスクを追加すると、視覚検索で注意の展開が損なわれます。これらの調査結果は、ワーキングメモリが内部表現に向けられた注意であるという提案につながりました。ここでは、これら2つの構造の密接な関係が、すべての形態の空間的注意ではなく、一部に限定されていることを示します。5つの実験では、参加者はカラーアレイ、ドットの位置、または作業記憶にドットのシーケンスを保持しました。メモリ保持間隔中、T-Among-Lの視覚検索タスクを実行しました。重要なことに、可能性のあるターゲットの位置は、位置確率学習を通じて暗黙的に、または中央の矢印または口頭の指示で明示的に指定されました。我々の結果は、視覚的な作業メモリ負荷を課すと明示的なキューイングの有効性が低下したのに対し、確率のキューが妨げられなかったことを示しました。空間作業メモリは、明示的で目標主導の注意を払って同様のメカニズムを共有しているが、暗黙的に学んだ注意から解離していると結論付けています。

最近の経験的および理論的研究は、視覚的な注意と視覚的なワーキングメモリとの密接な関係を示しています。たとえば、空間作業メモリのリハーサルは空間的注意に依存しますが、二次空間作業メモリタスクを追加すると、視覚検索で注意の展開が損なわれます。これらの調査結果は、ワーキングメモリが内部表現に向けられた注意であるという提案につながりました。ここでは、これら2つの構造の密接な関係が、すべての形態の空間的注意ではなく、一部に限定されていることを示します。5つの実験では、参加者はカラーアレイ、ドットの位置、または作業記憶にドットのシーケンスを保持しました。メモリ保持間隔中、T-Among-Lの視覚検索タスクを実行しました。重要なことに、可能性のあるターゲットの位置は、位置確率学習を通じて暗黙的に、または中央の矢印または口頭の指示で明示的に指定されました。我々の結果は、視覚的な作業メモリ負荷を課すと明示的なキューイングの有効性が低下したのに対し、確率のキューが妨げられなかったことを示しました。空間作業メモリは、明示的で目標主導の注意を払って同様のメカニズムを共有しているが、暗黙的に学んだ注意から解離していると結論付けています。

Recent empirical and theoretical work has depicted a close relationship between visual attention and visual working memory. For example, rehearsal in spatial working memory depends on spatial attention, whereas adding a secondary spatial working memory task impairs attentional deployment in visual search. These findings have led to the proposal that working memory is attention directed toward internal representations. Here, we show that the close relationship between these 2 constructs is limited to some but not all forms of spatial attention. In 5 experiments, participants held color arrays, dot locations, or a sequence of dots in working memory. During the memory retention interval, they performed a T-among-L visual search task. Crucially, the probable target location was cued either implicitly through location probability learning or explicitly with a central arrow or verbal instruction. Our results showed that whereas imposing a visual working memory load diminished the effectiveness of explicit cuing, it did not interfere with probability cuing. We conclude that spatial working memory shares similar mechanisms with explicit, goal-driven attention but is dissociated from implicitly learned attention.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google