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Experimental brain research2015Mar01Vol.233issue(3)

人間の視覚ヨーの回転に対する自己運動の感受性

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文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, Non-U.S. Gov't
概要
Abstract

環境を移動している間、人間は視覚を使用して、さまざまな自己運動の強度を区別し、行動を制御します(たとえば、バランスを維持したり、車両の制御を制御したりします。視覚刺激の強度が自己運動の知覚にどのように影響するかは、オープンでありながら重要な疑問です。この研究では、垂直(ヨー)軸の周りの視覚的に誘導された幻想的自己運動(vection)の知覚される速度を区別する人間の能力を調査します。投影スクリーン(70×90度の視野)を使用して生成された刺激は、一定の速度で回転する自然な仮想環境(森林の360度のパノラマ色の画像)で構成されています。参加者は刺激期間を制御して、すべての試験で完全な環境の錯覚を可能にします。2インターバルの強制選択タスクでは、参加者は、どの回転が強く感じられるかを示すことにより、プレゼンテーションごとに調整された比較モーションから参照モーションを区別します。運動感度は、5回の回転速度(5、15、30、45、60 deg/s)で8人の参加者の刺激強度の最小の知覚可能な変化(差動閾値)として測定されます。0.64の指数を持つ電力法則によってよく説明されている傾向に続いて、円形の環境の微分閾値は刺激速度とともに増加します。完全なバクションが発生するのに必要な時間は、2番目(9.13秒)よりも最初の刺激提示(平均11.56秒)でわずかではあるが大幅に長く、刺激速度に依存しません。結果は、日常の経験中により頻繁に発生するため、より低い差のしきい値(より高い感度)がより小さな回転に関連していることを示唆しています。さらに、結果はまた、視覚運動後の影響に関連する可能性がある最近の暴露によって促進が促進されることを示唆しています。

環境を移動している間、人間は視覚を使用して、さまざまな自己運動の強度を区別し、行動を制御します(たとえば、バランスを維持したり、車両の制御を制御したりします。視覚刺激の強度が自己運動の知覚にどのように影響するかは、オープンでありながら重要な疑問です。この研究では、垂直(ヨー)軸の周りの視覚的に誘導された幻想的自己運動(vection)の知覚される速度を区別する人間の能力を調査します。投影スクリーン(70×90度の視野)を使用して生成された刺激は、一定の速度で回転する自然な仮想環境(森林の360度のパノラマ色の画像)で構成されています。参加者は刺激期間を制御して、すべての試験で完全な環境の錯覚を可能にします。2インターバルの強制選択タスクでは、参加者は、どの回転が強く感じられるかを示すことにより、プレゼンテーションごとに調整された比較モーションから参照モーションを区別します。運動感度は、5回の回転速度(5、15、30、45、60 deg/s)で8人の参加者の刺激強度の最小の知覚可能な変化(差動閾値)として測定されます。0.64の指数を持つ電力法則によってよく説明されている傾向に続いて、円形の環境の微分閾値は刺激速度とともに増加します。完全なバクションが発生するのに必要な時間は、2番目(9.13秒)よりも最初の刺激提示(平均11.56秒)でわずかではあるが大幅に長く、刺激速度に依存しません。結果は、日常の経験中により頻繁に発生するため、より低い差のしきい値(より高い感度)がより小さな回転に関連していることを示唆しています。さらに、結果はまた、視覚運動後の影響に関連する可能性がある最近の暴露によって促進が促進されることを示唆しています。

While moving through the environment, humans use vision to discriminate different self-motion intensities and to control their actions (e.g. maintaining balance or controlling a vehicle). How the intensity of visual stimuli affects self-motion perception is an open, yet important, question. In this study, we investigate the human ability to discriminate perceived velocities of visually induced illusory self-motion (vection) around the vertical (yaw) axis. Stimuli, generated using a projection screen (70 × 90 deg field of view), consist of a natural virtual environment (360 deg panoramic colour picture of a forest) rotating at constant velocity. Participants control stimulus duration to allow for a complete vection illusion to occur in every single trial. In a two-interval forced-choice task, participants discriminate a reference motion from a comparison motion, adjusted after every presentation, by indicating which rotation feels stronger. Motion sensitivity is measured as the smallest perceivable change in stimulus intensity (differential threshold) for eight participants at five rotation velocities (5, 15, 30, 45 and 60 deg/s). Differential thresholds for circular vection increase with stimulus velocity, following a trend well described by a power law with an exponent of 0.64. The time necessary for complete vection to arise is slightly but significantly longer for the first stimulus presentation (average 11.56 s) than for the second (9.13 s) and does not depend on stimulus velocity. Results suggest that lower differential thresholds (higher sensitivity) are associated with smaller rotations, because they occur more frequently during everyday experience. Moreover, results also suggest that vection is facilitated by a recent exposure, possibly related to visual motion after-effect.

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