Loading...
Medical education online20150101Vol.20issue()

口頭ケースの提示:教育と学習のためのパフォーマンスベースの修辞モデルに向けて

,
文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, Non-U.S. Gov't
概要
Abstract

口頭症例の提示は、学生の教育と評価における重要なコミュニケーション活動です。その重要性にもかかわらず、この困難な課題をこの形のコミュニケーションの初心者である医学生に教えるために教師に支援を提供することにはあまり注意が払われていません。正規化された形式を取り、特定のコミュニケーション目標に使用される正式な講演として、ケースプレゼンテーションは修辞的な活動と見なされ、その修辞的および言語的特性に対する認識は、教育に正当な考慮を与えるべきです。このペーパーでは、実務家と、良いケースプレゼンテーションを行うものについて医療教育者の期待に関連する限られた研究文献をレビューし、活動の修辞的な側面を説明します。現在、良いプレゼンテーションを作成して提供するために必要な修辞的および言語的スキルを投影するケースプレゼンテーションの包括的なモデルが不足していることがわかります。ケースプレゼンテーションの構造を説明しようとする試みは、主に意見に基づいた方法論を使用しています。この論文では、口頭ケースプレゼンテーションの修辞的構造の説明を許可するだけでなく、専門家を初心者と区別する暗黙のジャンルの知識の体系的な調査も可能にするパフォーマンスベースのモデルを主張します。このようなモデルは、医療教育者がこの重要なジャンルを学ぶ際に医学生により構造化されたフィードバックと教育サポートを提供するための有用なリソースになります。

口頭症例の提示は、学生の教育と評価における重要なコミュニケーション活動です。その重要性にもかかわらず、この困難な課題をこの形のコミュニケーションの初心者である医学生に教えるために教師に支援を提供することにはあまり注意が払われていません。正規化された形式を取り、特定のコミュニケーション目標に使用される正式な講演として、ケースプレゼンテーションは修辞的な活動と見なされ、その修辞的および言語的特性に対する認識は、教育に正当な考慮を与えるべきです。このペーパーでは、実務家と、良いケースプレゼンテーションを行うものについて医療教育者の期待に関連する限られた研究文献をレビューし、活動の修辞的な側面を説明します。現在、良いプレゼンテーションを作成して提供するために必要な修辞的および言語的スキルを投影するケースプレゼンテーションの包括的なモデルが不足していることがわかります。ケースプレゼンテーションの構造を説明しようとする試みは、主に意見に基づいた方法論を使用しています。この論文では、口頭ケースプレゼンテーションの修辞的構造の説明を許可するだけでなく、専門家を初心者と区別する暗黙のジャンルの知識の体系的な調査も可能にするパフォーマンスベースのモデルを主張します。このようなモデルは、医療教育者がこの重要なジャンルを学ぶ際に医学生により構造化されたフィードバックと教育サポートを提供するための有用なリソースになります。

The oral case presentation is an important communicative activity in the teaching and assessment of students. Despite its importance, not much attention has been paid to providing support for teachers to teach this difficult task to medical students who are novices to this form of communication. As a formalized piece of talk that takes a regularized form and used for a specific communicative goal, the case presentation is regarded as a rhetorical activity and awareness of its rhetorical and linguistic characteristics should be given due consideration in teaching. This paper reviews practitioners' and the limited research literature that relates to expectations of medical educators about what makes a good case presentation, and explains the rhetorical aspect of the activity. It is found there is currently a lack of a comprehensive model of the case presentation that projects the rhetorical and linguistic skills needed to produce and deliver a good presentation. Attempts to describe the structure of the case presentation have used predominantly opinion-based methodologies. In this paper, I argue for a performance-based model that would not only allow a description of the rhetorical structure of the oral case presentation, but also enable a systematic examination of the tacit genre knowledge that differentiates the expert from the novice. Such a model will be a useful resource for medical educators to provide more structured feedback and teaching support to medical students in learning this important genre.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google