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The Libyan journal of medicine20160101Vol.11issue()

発展途上国での電子メールコミュニケーション:さまざまなかかりつけの医師と患者の視点

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景:医師と患者間の電子メール通信は、ヘルスケアへのアクセスと提供を改善する可能性があります。医師と患者の間の電子メール通信に関する文献のほとんどは、発展途上国で実施されています。したがって、この研究の目的は、発展途上国の同じ医療環境内で、医師と患者の両方の電子メールの使用の実践、態度、および障壁を分析することを目的としています。 方法:39人の医師と500人の患者の間で断面紙ベースの調査が実施されました。 結果:調査対象の患者と医師のほとんどは、電子メールを介して通信したいと報告し、有用であることに同意しました。ただし、電子メールで医師と通信したことがあるのは患者の19%だけで、電子メールで頻繁に患者と通信したのは5.1%だけです。調査対象の患者のほぼ半数は、この形式のコミュニケーションの可能性を知らなかったため、医師が自分のメールアドレスを提供したと報告したのは17%だけでした。さらに、医師と患者は、電子メール通信によって提供されるサービスに同意しませんでした。たとえば、患者のほぼ半数が、電子メール通信に適していると緊急の医療物質の相談を示しました。 結論:ヘルスケアにおける電子メール通信の使用はまだ少ない。患者と医師は、その使用と重要性について異なる視点を持っています。特に発展途上国において、この形式のコミュニケーションの利点と欠点を明確にするには、さらに厳格な研究が必要です。興味のある医師は、適切な発表と患者教育計画を伴う電子メール通信のための適切な個人ポリシーを確立することをお勧めします。

背景:医師と患者間の電子メール通信は、ヘルスケアへのアクセスと提供を改善する可能性があります。医師と患者の間の電子メール通信に関する文献のほとんどは、発展途上国で実施されています。したがって、この研究の目的は、発展途上国の同じ医療環境内で、医師と患者の両方の電子メールの使用の実践、態度、および障壁を分析することを目的としています。 方法:39人の医師と500人の患者の間で断面紙ベースの調査が実施されました。 結果:調査対象の患者と医師のほとんどは、電子メールを介して通信したいと報告し、有用であることに同意しました。ただし、電子メールで医師と通信したことがあるのは患者の19%だけで、電子メールで頻繁に患者と通信したのは5.1%だけです。調査対象の患者のほぼ半数は、この形式のコミュニケーションの可能性を知らなかったため、医師が自分のメールアドレスを提供したと報告したのは17%だけでした。さらに、医師と患者は、電子メール通信によって提供されるサービスに同意しませんでした。たとえば、患者のほぼ半数が、電子メール通信に適していると緊急の医療物質の相談を示しました。 結論:ヘルスケアにおける電子メール通信の使用はまだ少ない。患者と医師は、その使用と重要性について異なる視点を持っています。特に発展途上国において、この形式のコミュニケーションの利点と欠点を明確にするには、さらに厳格な研究が必要です。興味のある医師は、適切な発表と患者教育計画を伴う電子メール通信のための適切な個人ポリシーを確立することをお勧めします。

BACKGROUND: Email communication between physicians and patients could improve access to and delivery of health care. Most of the literature studies about email communication between physicians and patients have been conducted in developing countries. Therefore, this study aims to analyze the practices, attitudes, and barriers of both physicians' and patients' use of email within the same health care setting of a developing country. METHODS: A cross-sectional paper-based survey was conducted among 39 physicians and 500 patients at the Family Medicine clinics of the American University of Beirut, a tertiary academic medical center. RESULTS: Most of the surveyed patients and physicians reported that they would like to communicate through email and agreed that it is useful. However, only 19% of the patients have ever communicated with their physicians via email, and only 5.1% of physicians have often communicated with their patients via email. Almost half of the patients surveyed were unaware of the possibility of this form of communication, and only 17% reported that their physician offered them his or her email address. In addition, physicians and patients did not agree on the services to be provided by email communication. For instance, almost half of the patients indicated consultation for an urgent medical matter as suitable for email communication. CONCLUSION: The use of email communication in health care is still scarce. Patients and physicians have different perspectives of its use and importance. Further rigorous research is needed to clarify the advantages and disadvantages of this form of communication, especially in the developing world. Interested physicians are encouraged to establish appropriate personal policies for email communication with adequate announcement and patient education plans.

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