Loading...
BMC health services research2016Nov21Vol.16issue(1)

地区レベルで有能なヘルスマネージャーの構築:東部ウガンダからの根拠のある理論研究

,
,
,
,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景:低所得国の医療システムは、多くの場合、健康の結果が悪いことを特徴としています。持続的に悪い結果を説明するために多くの理由が進歩していますが、システムの管理は重要な役割を果たすことがわかっています。WHOフレームワークによると、医療システムの管理は、必要な医療サービスを提供する能力の中心です。この研究では、ウガンダの農村部の地区管理者が、管理能力の構築を改善するための実用的で相乗的なモデルを提供するために、管理を強化するための既存のアプローチをどのように認識したかを検討しました。 方法:地区レベルの管理および政治管理者、地区レベルの保健マネージャー、および医療施設マネージャーが、管理と能力構築の認識と定義を理解するために、22のインタビューが実施されました。根拠のある理論に対するキャシー・チャマズの建設的なアプローチは、データ分析プロセスを通知しました。 結果:有能なヘルスマネージャーを構築する3つのサブプロセスを備えた交流、動的、複雑なモデルが開発されました。有能なマネージャーは、自分の役割を知っていて、十分な情報を得られ、管理機能を実行する力を与えられた人として理解されていました。財団と見なされたヘルスマネージャーの専門化、魅力的な学習の使用は内部の内容としてアプローチし、支持的な作業環境を持つモデルのフレームは、モデルに関与するサブプロセスでした。回答者は、支持的な職場環境を持つことは、他の2つのサブプロセスと比較してより時間と労力がかかることに同意しましたが、サブプロセスは相互接続されました。 結論:私たちの研究で開発されたモデルは、WHOフレームワークと既存の文献を強化するために4つの中心的な貢献をしています。まず、管理能力構築は、有能なマネージャーの一連の特性ではなく、反復的で動的で複雑なプロセスとして強調されています。第二に、私たちのモデルは、医療システムのさまざまなレベルでの医療管理者の専門化の必要性を示唆しています。第三に、私たちのモデルは、相乗効果に基づいて行動する長期にわたる持続的なプロセスを通じて、魅力的な学習アプローチの使用から生じる可能性のある利点を強調しています。最後に、私たちのモデルは、さまざまなリソース投資とさまざまな範囲の利害関係者が各サブプロセスで必要とされる可能性があると仮定しています。

背景:低所得国の医療システムは、多くの場合、健康の結果が悪いことを特徴としています。持続的に悪い結果を説明するために多くの理由が進歩していますが、システムの管理は重要な役割を果たすことがわかっています。WHOフレームワークによると、医療システムの管理は、必要な医療サービスを提供する能力の中心です。この研究では、ウガンダの農村部の地区管理者が、管理能力の構築を改善するための実用的で相乗的なモデルを提供するために、管理を強化するための既存のアプローチをどのように認識したかを検討しました。 方法:地区レベルの管理および政治管理者、地区レベルの保健マネージャー、および医療施設マネージャーが、管理と能力構築の認識と定義を理解するために、22のインタビューが実施されました。根拠のある理論に対するキャシー・チャマズの建設的なアプローチは、データ分析プロセスを通知しました。 結果:有能なヘルスマネージャーを構築する3つのサブプロセスを備えた交流、動的、複雑なモデルが開発されました。有能なマネージャーは、自分の役割を知っていて、十分な情報を得られ、管理機能を実行する力を与えられた人として理解されていました。財団と見なされたヘルスマネージャーの専門化、魅力的な学習の使用は内部の内容としてアプローチし、支持的な作業環境を持つモデルのフレームは、モデルに関与するサブプロセスでした。回答者は、支持的な職場環境を持つことは、他の2つのサブプロセスと比較してより時間と労力がかかることに同意しましたが、サブプロセスは相互接続されました。 結論:私たちの研究で開発されたモデルは、WHOフレームワークと既存の文献を強化するために4つの中心的な貢献をしています。まず、管理能力構築は、有能なマネージャーの一連の特性ではなく、反復的で動的で複雑なプロセスとして強調されています。第二に、私たちのモデルは、医療システムのさまざまなレベルでの医療管理者の専門化の必要性を示唆しています。第三に、私たちのモデルは、相乗効果に基づいて行動する長期にわたる持続的なプロセスを通じて、魅力的な学習アプローチの使用から生じる可能性のある利点を強調しています。最後に、私たちのモデルは、さまざまなリソース投資とさまざまな範囲の利害関係者が各サブプロセスで必要とされる可能性があると仮定しています。

BACKGROUND: Health systems in low-income countries are often characterized by poor health outcomes. While many reasons have been advanced to explain the persistently poor outcomes, management of the system has been found to play a key role. According to a WHO framework, the management of health systems is central to its ability to deliver needed health services. In this study, we examined how district managers in a rural setting in Uganda perceived existing approaches to strengthening management so as to provide a pragmatic and synergistic model for improving management capacity building. METHODS: Twenty-two interviews were conducted with district level administrative and political managers, district level health managers and health facility managers to understand their perceptions and definitions of management and capacity building. Kathy Charmaz's constructive approach to grounded theory informed the data analysis process. RESULTS: An interative, dynamic and complex model with three sub-process of building a competent health manager was developed. A competent manager was understood as one who knew his/her roles, was well informed and was empowered to execute management functions. Professionalizing health managers which was viewed as the foundation, the use of engaging learning approaches as the inside contents and having a supportive work environment the frame of the model were the sub-processes involved in the model. The sub-processes were interconnected although the respondents agreed that having a supportive work environment was more time and effort intensive relative to the other two sub-processes. CONCLUSIONS: The model developed in our study makes four central contributions to enhance the WHO framework and the existing literature. First, it emphasizes management capacity building as an iterative, dynamic and complex process rather than a set of characteristics of competent managers. Second, our model suggests the need for professionalization of health managers at different levels of the health system. Third, our model underscores the benefits that could be accrued from the use of engaging learning approaches through prolonged and sustained processes that act in synergy. Lastly, our model postulates that different resource investments and a varied range of stakeholders could be required at each of the sub-processes.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google