Loading...
Social cognitive and affective neuroscience2017Dec01Vol.12issue(12)

単純な算術:非常に数学の不安な個人にとってはそれほど単純ではありません

,
,
,
,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

初期の小学校で通常達成される単純な算術による流encyさは、数学的能力の構成要素の1つであると考えられています。成人との行動研究は、数学の不安(数学に対する緊張感や不安の感情)は、認知的に要求する数学の問題に対するパフォーマンスの低下に関連していることを示しています。ただし、認知制御に依存していない単純な算術的問題が高く、数学の不安な個人がどのように近づいているかに根本的な違いがあるかどうかは不明のままです。現在の研究では、機能的磁気共鳴画像法を使用して、高および低数学の不安な個人にわたる単純な算術性能の神経相関を調べました。パフォーマンスに関連する全脳活動の分布パターンを測定するために、部分的な最小二乗分析、データ駆動型の多変量解析方法を実装しました。高および低数学の不安な個人で全体的に高い単純な算術パフォーマンスにもかかわらず、パフォーマンスは数学不安の関数として前頭頭頂部の注意ネットワークに差別的に依存していました。具体的には、このネットワークを有効にすると、より自動化された問題解決の潜在的な兆候であるこのネットワークをアクティブにすると、低競合の不安な個人がより良いパフォーマンスを発揮します。これらの発見は、低および高数学の不安な個人が最も基本的な数学の問題にさえ異なってアプローチすることを示唆しています。

初期の小学校で通常達成される単純な算術による流encyさは、数学的能力の構成要素の1つであると考えられています。成人との行動研究は、数学の不安(数学に対する緊張感や不安の感情)は、認知的に要求する数学の問題に対するパフォーマンスの低下に関連していることを示しています。ただし、認知制御に依存していない単純な算術的問題が高く、数学の不安な個人がどのように近づいているかに根本的な違いがあるかどうかは不明のままです。現在の研究では、機能的磁気共鳴画像法を使用して、高および低数学の不安な個人にわたる単純な算術性能の神経相関を調べました。パフォーマンスに関連する全脳活動の分布パターンを測定するために、部分的な最小二乗分析、データ駆動型の多変量解析方法を実装しました。高および低数学の不安な個人で全体的に高い単純な算術パフォーマンスにもかかわらず、パフォーマンスは数学不安の関数として前頭頭頂部の注意ネットワークに差別的に依存していました。具体的には、このネットワークを有効にすると、より自動化された問題解決の潜在的な兆候であるこのネットワークをアクティブにすると、低競合の不安な個人がより良いパフォーマンスを発揮します。これらの発見は、低および高数学の不安な個人が最も基本的な数学の問題にさえ異なってアプローチすることを示唆しています。

Fluency with simple arithmetic, typically achieved in early elementary school, is thought to be one of the building blocks of mathematical competence. Behavioral studies with adults indicate that math anxiety (feelings of tension or apprehension about math) is associated with poor performance on cognitively demanding math problems. However, it remains unclear whether there are fundamental differences in how high and low math anxious individuals approach overlearned simple arithmetic problems that are less reliant on cognitive control. The current study used functional magnetic resonance imaging to examine the neural correlates of simple arithmetic performance across high and low math anxious individuals. We implemented a partial least squares analysis, a data-driven, multivariate analysis method to measure distributed patterns of whole-brain activity associated with performance. Despite overall high simple arithmetic performance across high and low math anxious individuals, performance was differentially dependent on the fronto-parietal attentional network as a function of math anxiety. Specifically, low-compared to high-math anxious individuals perform better when they activate this network less-a potential indication of more automatic problem-solving. These findings suggest that low and high math anxious individuals approach even the most fundamental math problems differently.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google