Loading...
Research and theory for nursing practice2018Feb01Vol.32issue(1)

看護教育における学習状況:概念分析

,
,
,
,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景と目的:看護学生は、安全で有能な実践を可能にするために、本物の文脈の中で学ぶ機会を必要とします。このような学習を促進する1つの戦略は、学習状況の作成です。看護およびその他の医療分野の学習状況に関する研究の欠如は、学習状況、その前件、および結果の特性に関する知識が不十分であることをもたらしました。看護師教育者は、学生が学習成果を強化できるようにするために、学習状況の定義と特性に関する包括的かつ実用的な知識を持つ必要があります。この研究の目的は、看護師の教育に関連する学習状況の概念を明確にし、その特性、前件、および結果の理解を向上させることでした。 方法:Rodgersの進化的方法から派生した概念分析のBonis方法は、分析のフレームワークを提供しました。データ収集と分析は、「学際的」と「学際的」という2つのフェーズで行われました。データソースは、1975年から2016年に発行された看護と同盟のヘルスケア専門家を含む文献の検索でした。 結果:概念的現象に関する合意は国際文献で発見されませんでした。学習状況の概念は一般に2つの方法で使用され、したがって「正式/非公式の学習状況」と「生物学的/非生物学的学習状況」のテーマに分類されました。学習状況の作成の前例には、個人的および環境的要因が含まれていました。学習状況の特徴は、複雑でダイナミックであり、潜在的かつ効果的な学習機会を提供するという点で説明されていました。学習状況の結果には、学生の学習、専門化、社会化の専門的な役割への社会化の強化が含まれていました。 実践への影響:看護師教育者は、教育計画における学習状況の概念の適用を検討する場合、この概念の適用には学生の臨床学習体験が含まれることを認めなければなりません。看護師の教育者と看護学生、臨床看護師、患者の視点から成功した学習状況の作成に影響を与える要因を決定するには、さらなる研究が必要です。

背景と目的:看護学生は、安全で有能な実践を可能にするために、本物の文脈の中で学ぶ機会を必要とします。このような学習を促進する1つの戦略は、学習状況の作成です。看護およびその他の医療分野の学習状況に関する研究の欠如は、学習状況、その前件、および結果の特性に関する知識が不十分であることをもたらしました。看護師教育者は、学生が学習成果を強化できるようにするために、学習状況の定義と特性に関する包括的かつ実用的な知識を持つ必要があります。この研究の目的は、看護師の教育に関連する学習状況の概念を明確にし、その特性、前件、および結果の理解を向上させることでした。 方法:Rodgersの進化的方法から派生した概念分析のBonis方法は、分析のフレームワークを提供しました。データ収集と分析は、「学際的」と「学際的」という2つのフェーズで行われました。データソースは、1975年から2016年に発行された看護と同盟のヘルスケア専門家を含む文献の検索でした。 結果:概念的現象に関する合意は国際文献で発見されませんでした。学習状況の概念は一般に2つの方法で使用され、したがって「正式/非公式の学習状況」と「生物学的/非生物学的学習状況」のテーマに分類されました。学習状況の作成の前例には、個人的および環境的要因が含まれていました。学習状況の特徴は、複雑でダイナミックであり、潜在的かつ効果的な学習機会を提供するという点で説明されていました。学習状況の結果には、学生の学習、専門化、社会化の専門的な役割への社会化の強化が含まれていました。 実践への影響:看護師教育者は、教育計画における学習状況の概念の適用を検討する場合、この概念の適用には学生の臨床学習体験が含まれることを認めなければなりません。看護師の教育者と看護学生、臨床看護師、患者の視点から成功した学習状況の作成に影響を与える要因を決定するには、さらなる研究が必要です。

BACKGROUND AND PURPOSE: The nursing student requires opportunities to learn within authentic contexts so as to enable safe and competent practice. One strategy to facilitate such learning is the creation of learning situations. A lack of studies on the learning situation in nursing and other health care fields has resulted in insufficient knowledge of the characteristics of the learning situation, its antecedents, and consequences. Nurse educators need to have comprehensive and practical knowledge of the definition and characteristics of the learning situation so as to enable their students to achieve enhanced learning outcomes. The aim of this study was to clarify the concept of the learning situation as it relates to the education of nurses and improve understanding of its characteristics, antecedents, and consequences. METHODS: The Bonis method of concept analysis, as derived from the Rodgers' evolutionary method, provided the framework for analysis. Data collection and analysis were undertaken in two phases: "interdisciplinary" and "intra-disciplinary." The data source was a search of the literature, encompassing nursing and allied health care professions, published from 1975 to 2016. RESULTS: No agreement on the conceptual phenomenon was discovered in the international literature. The concept of a learning situation was used generally in two ways and thus classified into the themes of: "formal/informal learning situation" and "biologic/nonbiologic learning situation." Antecedents to the creation of a learning situation included personal and environmental factors. The characteristics of a learning situation were described in terms of being complex, dynamic, and offering potential and effective learning opportunities. Consequences of the learning situation included enhancement of the students' learning, professionalization, and socialization into the professional role. IMPLICATION FOR PRACTICE: The nurse educator, when considering the application of the concept of a learning situation in their educational planning, must acknowledge that the application of this concept will include the student's clinical learning experiences. More studies are required to determine factors influencing the creation of a successful learning situation from the perspectives of nurse educators and nursing students, clinical nurses and patients.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google