Loading...
PloS one20180101Vol.13issue(5)

おおよその数の視力が数学のパフォーマンスを予測する場合:数学不安の緩和的役割

,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, N.I.H., Extramural
概要
Abstract

別々の研究ラインは、おおよその数値システム(ANS)を使用して数値を推定するのが優れている人は、数学のパフォーマンスが向上し、数学不安が高い人は数学のパフォーマンスが低下していることを示唆しています。同じ参加者のANSの視力と数学の不安の両方を調べた研究はほんの一握りで、それらの研究は矛盾した結果を報告しています。これらの矛盾に対処するために、現在の研究では、87の学部生がANSの視力、数学の不安、および数学の3つの異なる尺度の評価を完了しました。私たちは、数学のパフォーマンスのさまざまな側面でのANSの視力と数学の不安の相互作用を調べるために節度モデルを検討しました。数学の不安とANSの視力は、どちらも基本的な数の事実を自動的に回収する能力のユニークな重要な予測因子でした。ANSの視力は、応用数学の問題を解決する能力のユニークな重要な予測因子でもあり、この関係は数学の不安との重要な相互作用によってさらに資格がありました。ANSの視力と適用された問題解決の間の正の関連は、高い数学不安を持つ学生にのみ存在していました。。私たちの調査結果は、ANSの視力と数学の不安は数学のさまざまな側面に差別的に関連していることを示唆しており、数学能力に対するそれぞれの影響を調べる際に一緒に考慮すべきであることを示唆しています。また、私たちの調査結果は、特定の種類の数学評価において、高度な視力が高度に数学不安な学生の保護要因として機能する可能性を高めています。

別々の研究ラインは、おおよその数値システム(ANS)を使用して数値を推定するのが優れている人は、数学のパフォーマンスが向上し、数学不安が高い人は数学のパフォーマンスが低下していることを示唆しています。同じ参加者のANSの視力と数学の不安の両方を調べた研究はほんの一握りで、それらの研究は矛盾した結果を報告しています。これらの矛盾に対処するために、現在の研究では、87の学部生がANSの視力、数学の不安、および数学の3つの異なる尺度の評価を完了しました。私たちは、数学のパフォーマンスのさまざまな側面でのANSの視力と数学の不安の相互作用を調べるために節度モデルを検討しました。数学の不安とANSの視力は、どちらも基本的な数の事実を自動的に回収する能力のユニークな重要な予測因子でした。ANSの視力は、応用数学の問題を解決する能力のユニークな重要な予測因子でもあり、この関係は数学の不安との重要な相互作用によってさらに資格がありました。ANSの視力と適用された問題解決の間の正の関連は、高い数学不安を持つ学生にのみ存在していました。。私たちの調査結果は、ANSの視力と数学の不安は数学のさまざまな側面に差別的に関連していることを示唆しており、数学能力に対するそれぞれの影響を調べる際に一緒に考慮すべきであることを示唆しています。また、私たちの調査結果は、特定の種類の数学評価において、高度な視力が高度に数学不安な学生の保護要因として機能する可能性を高めています。

Separate lines of research suggest that people who are better at estimating numerical quantities using the approximate number system (ANS) have better math performance, and that people with high levels of math anxiety have worse math performance. Only a handful of studies have examined both ANS acuity and math anxiety in the same participants and those studies report contradictory results. To address these inconsistencies, in the current study 87 undergraduate students completed assessments of ANS acuity, math anxiety, and three different measures of math. We considered moderation models to examine the interplay of ANS acuity and math anxiety on different aspects of math performance. Math anxiety and ANS acuity were both unique significant predictors of the ability to automatically recall basic number facts. ANS acuity was also a unique significant predictor of the ability to solve applied math problems, and this relation was further qualified by a significant interaction with math anxiety: the positive association between ANS acuity and applied problem solving was only present in students with high math anxiety. Our findings suggest that ANS acuity and math anxiety are differentially related to various aspects of math and should be considered together when examining their respective influences on math ability. Our findings also raise the possibility that good ANS acuity serves as a protective factor for highly math-anxious students on certain types of math assessments.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google