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Journal of safety research2018Sep01Vol.66issue()

暗黙の態度と計画的行動の理論で交通安全行動を予測する

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文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, Non-U.S. Gov't
概要
Abstract

はじめに計画的行動理論(TPB)は、交通安全行動の説明に関して最も広く使用されている心理モデルの1つです。最近、研究はデュアルプロセスモデルの観点からも実施されています。ただし、現在は、両方の視点を統合する交通安全行動に関する最初の研究です。この研究では、シートベルトの使用の予測における暗黙の態度とTPB構成の両方の役割を評価します。方法100人のドライバーのサンプルが完成しました:(1)シートベルトの使用に関する自己報告機器、(2)TPBコンストラクトに対処するアンケート、(3)態度の間接的尺度(暗黙的な関連テスト)、および(4)社会的望ましさ規模。結果の結果は、両方のタイプの態度がシートベルトの使用の説明に大きく非常に類似した貢献をすることを示唆しています。興味深いことに、暗黙の態度は、一貫性のないシートベルトの使用を報告する参加者の間で明示的な態度よりも優れた予測因子でした。さらに、パス分析モデルは、暗黙的な態度はTPB構成要素から比較的独立しているように見えることを示唆しており、シートベルトの使用に直接影響を与えます。結論調査結果は、交通安全行動を予測するために使用されるモデルの説明力を高めるために、TPBモデルから変数に暗黙の態度を追加するという考えを前進させます。実用的なアプリケーションドライバーの教育とトレーニングにおける暗黙の態度測定の潜在的な使用について説明します。

はじめに計画的行動理論(TPB)は、交通安全行動の説明に関して最も広く使用されている心理モデルの1つです。最近、研究はデュアルプロセスモデルの観点からも実施されています。ただし、現在は、両方の視点を統合する交通安全行動に関する最初の研究です。この研究では、シートベルトの使用の予測における暗黙の態度とTPB構成の両方の役割を評価します。方法100人のドライバーのサンプルが完成しました:(1)シートベルトの使用に関する自己報告機器、(2)TPBコンストラクトに対処するアンケート、(3)態度の間接的尺度(暗黙的な関連テスト)、および(4)社会的望ましさ規模。結果の結果は、両方のタイプの態度がシートベルトの使用の説明に大きく非常に類似した貢献をすることを示唆しています。興味深いことに、暗黙の態度は、一貫性のないシートベルトの使用を報告する参加者の間で明示的な態度よりも優れた予測因子でした。さらに、パス分析モデルは、暗黙的な態度はTPB構成要素から比較的独立しているように見えることを示唆しており、シートベルトの使用に直接影響を与えます。結論調査結果は、交通安全行動を予測するために使用されるモデルの説明力を高めるために、TPBモデルから変数に暗黙の態度を追加するという考えを前進させます。実用的なアプリケーションドライバーの教育とトレーニングにおける暗黙の態度測定の潜在的な使用について説明します。

Introduction The Theory of Planned Behavior (TPB) is one of the most widely used psychological models when it comes to explaining road safety behaviors. Recently, studies have also been conducted from the perspective of dual-process models. However, the present is the first study on road safety behaviors that integrates both perspectives. The study evaluates the roles of both implicit attitudes and TPB constructs in the prediction of seatbelt use. Method A sample of 100 drivers completed: (1) a self-reporting instrument on seatbelt use, (2) a questionnaire addressing TPB constructs, (3) an indirect measure of attitudes (Implicit Association Test), and (4) a social desirability scale. Results Results suggest that both types of attitudes make a significant and quite similar contribution to the explanation of seatbelt use. Interestingly, implicit attitudes were a better predictor than explicit attitudes among participants reporting inconsistent seatbelt use. In addition, path analysis models suggested that implicit attitudes appear to be relatively independent of TPB constructs and have a direct effect on seatbelt use. Conclusion The findings advance the idea of adding implicit attitudes to variables from the TPB model in order to increase the explanatory power of models used to predict road safety behaviors. Practical applications Potential use of implicit attitude measures in the education and training of drivers are discussed.

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