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Acta psychologica2018Oct01Vol.190issue()

顕著性は、社会的比較に応じて行動戦略を調節します

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

社会的比較は、結果の評価、感情的な反応、意思決定など、多くの側面で人間に影響を与えることがわかっています。ここでは、2つの実験が金銭的利益と損失を含むギャンブルタスク(絶対結果:勝ち/損失)を使用して実施されました。実験1の結果は、絶対的な利益と比較して絶対損失の後、参加者がより頻繁に切り替えたことを示しました。参加者は、他の人と比較した場合、より良い結果よりも悪い結果の後により頻繁に切り替えたより良い滞在スイッチ戦略を採用し、勝つ滞在の失われたシフトルールが社会的比較状況に拡張されていることを示しています。実験2では、視覚的顕著性を操作することで、これらの発見を再現し、結果の結果の強調または結果の相対的な(より良い/悪い)側面のいずれかを強調することによって意思決定が影響を受けることをさらに実証しました。私たちの研究は、情報の注意調節が社会的比較を組織することを示しています。これらの調査結果は、各意思決定の次元の重み付けを変更することにより、注意が高レベルの意思決定に影響を与えるという考えを強化します。

社会的比較は、結果の評価、感情的な反応、意思決定など、多くの側面で人間に影響を与えることがわかっています。ここでは、2つの実験が金銭的利益と損失を含むギャンブルタスク(絶対結果:勝ち/損失)を使用して実施されました。実験1の結果は、絶対的な利益と比較して絶対損失の後、参加者がより頻繁に切り替えたことを示しました。参加者は、他の人と比較した場合、より良い結果よりも悪い結果の後により頻繁に切り替えたより良い滞在スイッチ戦略を採用し、勝つ滞在の失われたシフトルールが社会的比較状況に拡張されていることを示しています。実験2では、視覚的顕著性を操作することで、これらの発見を再現し、結果の結果の強調または結果の相対的な(より良い/悪い)側面のいずれかを強調することによって意思決定が影響を受けることをさらに実証しました。私たちの研究は、情報の注意調節が社会的比較を組織することを示しています。これらの調査結果は、各意思決定の次元の重み付けを変更することにより、注意が高レベルの意思決定に影響を与えるという考えを強化します。

Social comparison has been found to affect humans in many aspects including outcome evaluation, emotional reaction, and decision-making. Here, two experiments were conducted using a gambling task involving monetary gains and losses (absolute outcome: win/loss), whereby participants' outcome was either better or worse than the outcome of a paired player (relative outcome: better/worse). The results of experiment 1 showed that participants switched more frequently after absolute losses compared with absolute gains, consistent with previous studies showing a win-stay lose-shift heuristic in repeated decision-making. Participants also adopted a better-stay worse-switch strategy where they switched more often after worse outcomes than better outcomes when compared with others, demonstrating that the win-stay lose-shift rule is extended to social comparison situations. In Experiment 2, through manipulating visual saliency, we replicated these findings and further demonstrated that decision making is influenced by emphasizing either the absolute (gain/loss) or relative (better/worse) aspect of the outcomes. Our research indicates that attentional modulation of information orchestrates social comparison, possibly by changing how each aspect of the information is weighted. These findings reinforce the idea that attention influences higher-level decision making by changing the weighting of each decisional dimension.

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