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Journal of psycholinguistic research2019Apr01Vol.48issue(2)

参照コミュニケーションにおける視点テイキング:訪問者の視点に刺激された注意は、スピーカーの参照生産に影響を与えますか?

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

2つの実験で、スピーカーの参照コミュニケーションが、宛先の観点に明示的な焦点から利益を得るかどうかを調査しました。Dyadsは参照コミュニケーションゲームに参加し、3つの実験設定のいずれかに割り当てられました。これらの各設定は、異なる視点のマインドセット(ベースライン、セルフフォーカス、他の焦点)を引き出しました。2つの視点の設定では、スピーカーは、参照メッセージを解釈する前に、自分の宛先(他の焦点)または独自の(自己焦点)の視点を考慮するように明示的に指示されました。結果は、スピーカーの自己中心性バイアスを証明しました。講演者は宛先の情報的ニーズを明示的に認識していましたが、スピーカーはまだ宛先に知られていない情報に言及していました。スピーカーの自己報告された視点を獲得する動作は、実際の参照動作と相関していました。宛先の視点を考慮したと報告した人たちは、自分の知識と注意状態に関する情報を漏らした可能性が低くなりました。調査結果は、スピーカーのエゴセントリックバイアスと、言語生産におけるスピーカーアドレス担当者のコラボレーションの役割に照らして議論されています。

2つの実験で、スピーカーの参照コミュニケーションが、宛先の観点に明示的な焦点から利益を得るかどうかを調査しました。Dyadsは参照コミュニケーションゲームに参加し、3つの実験設定のいずれかに割り当てられました。これらの各設定は、異なる視点のマインドセット(ベースライン、セルフフォーカス、他の焦点)を引き出しました。2つの視点の設定では、スピーカーは、参照メッセージを解釈する前に、自分の宛先(他の焦点)または独自の(自己焦点)の視点を考慮するように明示的に指示されました。結果は、スピーカーの自己中心性バイアスを証明しました。講演者は宛先の情報的ニーズを明示的に認識していましたが、スピーカーはまだ宛先に知られていない情報に言及していました。スピーカーの自己報告された視点を獲得する動作は、実際の参照動作と相関していました。宛先の視点を考慮したと報告した人たちは、自分の知識と注意状態に関する情報を漏らした可能性が低くなりました。調査結果は、スピーカーのエゴセントリックバイアスと、言語生産におけるスピーカーアドレス担当者のコラボレーションの役割に照らして議論されています。

In two experiments, we investigated whether speakers' referential communication benefits from an explicit focus on addressees' perspective. Dyads took part in a referential communication game and were allocated to one of three experimental settings. Each of these settings elicited a different perspective mind-set (baseline, self-focus, other-focus). In the two perspective settings, speakers were explicitly instructed to regard their addressees' (other-focus) or their own (self-focus) perspective before construing their referential message. Results evidenced speakers' egocentricity bias. Even though speakers were explicitly aware of addressees' informational need, speakers still referred to information not known to their addressee. Speakers' self-reported perspective-taking behavior correlated with their actual reference behavior. Those who reported to have regarded addressees' perspective were also less likely to have leaked information about their own knowledge and attentional state. Findings are discussed in light of speakers' egocentricity bias and the role of speaker-addressee collaboration in language production.

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