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Bioethics2019Jul01Vol.33issue(6)

胚の寄付または胚の採用?概念的および規範的な問題

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

家族の建物のためのin vitro施肥の余剰胚を放棄する慣行に関する倫理的議論の中心的な問題は、これらの胚を寄付するという点でそれをもっと考えるべきか、それを採用してもらうべきかどうかです。これら2つの選択肢を決定することは、単なる用語の問題以上のものです。たとえば、胚の受信者に親選択の基準を適用すべきか、胚を「寄付」するか「養子縁組」する行為の道徳的評価に、規範的な質問に影響を与えます。この記事では、寄付としてではなく、養子縁組モデルに従って予備胚の放棄を概念化する必要があるという見解を擁護します。セクション2では、胚の道徳的地位を暗黙的に高めることなく、親の責任の理論において、養子縁組モデルの防御をどのように根拠とするかを明確にすることにより、議論の概要をスケッチします。セクション3には、親の責任の最も説得力のある理論と思われる遺伝学に基づいている養子縁組モデルの予備的な防御が含まれています。セクション4では、遺伝学に対する3つの異議を検討し、それらに反論するか、正当化される限り、それらを私の見解に収容しようとします。セクション5では、胚の採用と(生まれた)子供の養子縁組を区別するいくつかの特徴を指摘します。ただし、これらの違いは養子縁組モデルと互換性があると主張します。セクション6は、この見解の規範的な影響に関係しています。

家族の建物のためのin vitro施肥の余剰胚を放棄する慣行に関する倫理的議論の中心的な問題は、これらの胚を寄付するという点でそれをもっと考えるべきか、それを採用してもらうべきかどうかです。これら2つの選択肢を決定することは、単なる用語の問題以上のものです。たとえば、胚の受信者に親選択の基準を適用すべきか、胚を「寄付」するか「養子縁組」する行為の道徳的評価に、規範的な質問に影響を与えます。この記事では、寄付としてではなく、養子縁組モデルに従って予備胚の放棄を概念化する必要があるという見解を擁護します。セクション2では、胚の道徳的地位を暗黙的に高めることなく、親の責任の理論において、養子縁組モデルの防御をどのように根拠とするかを明確にすることにより、議論の概要をスケッチします。セクション3には、親の責任の最も説得力のある理論と思われる遺伝学に基づいている養子縁組モデルの予備的な防御が含まれています。セクション4では、遺伝学に対する3つの異議を検討し、それらに反論するか、正当化される限り、それらを私の見解に収容しようとします。セクション5では、胚の採用と(生まれた)子供の養子縁組を区別するいくつかの特徴を指摘します。ただし、これらの違いは養子縁組モデルと互換性があると主張します。セクション6は、この見解の規範的な影響に関係しています。

A central question in the ethical debate on the practice of relinquishing in vitro fertilization surplus embryos for family building is whether we ought to think of it more in terms of donating these embryos or in terms of having them adopted. Deciding between these two alternatives is more than a matter of mere terminology. It has an impact on normative questions, e.g., on the question of what criteria for parent selection ought to be applied to the recipients of the embryos, and on the moral evaluation of the act of 'donating' the embryo or 'having it adopted'. In this article, I defend the view that we should conceptualize the relinquishment of spare embryos according to the adoption model, not as a donation. Section 2 sketches the outline of the argument by making clear how we may ground a defense of the adoption model in a theory of parental responsibility without implicitly elevating the moral status of the embryo. Section 3 contains a preliminary defense of the adoption model that draws on geneticism as what seems to me the most persuasive theory of parental responsibility. In section 4, I examine three objections to geneticism and either rebut them or, insofar as they are justified, try to accommodate them into my view. In section 5, I point out some features that distinguish embryo adoption from the adoption of (born) children. I contend, however, that these differences are compatible with the adoption model. Section 6 is concerned with the normative ramifications of this view.

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