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PloS one20190101Vol.14issue(1)

患者間の慢性疾患を管理するために情報技術を使用する能力と意欲:パキスタンのラホールでの横断的研究

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景と目的:情報技術は、慢性疾患を管理するための患者と医療提供者との間の極めて重要なコミュニケーション源です。この研究の目的は、慢性疾患を管理するための情報技術を使用する患者の能力と意欲を評価することです。 方法:記述的で横断的な研究デザインが採用されました。研究は、パキスタンのラホールの6つの三次医療病院で実施されました。研究集団は、18歳以上の患者で構成され、最低1つの慢性非感染性疾患と診断されました。データ収集のために、研究参加者に構造化されたアンケートが実施されました。SPSSはデータ分析に使用されました。 結果:400人の回答者のうち、高血圧(39.5%)が主要な慢性状態に続いて糖尿病(27.5%)でした。患者の大半は携帯電話(90.7%)を所有しており、インターネットにアクセスできました(66.2%)。回答者のほぼ半数(51.0%)は、テキストメッセージを喜んで使用しました。一方、回答者の78.5%と75.7%は、医療提供者とのコミュニケーション源としてビデオ会議と電子メールを使用することに消極的でした。電子メールを使用したくない理由は、医師によって直接検査されるという患者の欲求でした。一方、テキストメッセージとビデオ会議の使用に不慣れであるのは、これらのテクノロジーを使用しない主な理由でした。ロジスティック回帰分析により、電子メールを使用してスペシャリストと対話することへの関心は、自己報告された健康(OR = 2.579、95%CI = 1.276-5.212、p = .008)、インターネットへのアクセス(OR = 5.416、95%CI = 2.777-10.564、p <.001)、および携帯電話へのアクセス(OR = 5.416、95%CI = 2.777-10.564、P <.001)のうち、より多くの人の間でより多くあることが明らかになりました。95%CI = 1.751-95.704、p = .012)。テキストメッセージを使用してスペシャリストと対話することへの関心は、中所得グループの参加者の間でより多く(OR = 2.303、95%CI = 1.389-3.818、p <.001)、ヘルスケア専門家に近接したレジデンシー(OR = 3.529、95%CI = 2.333-5.339、p <.001)、インターネットへのアクセスアクセスアクセス2.102-5.033、p <.001)および携帯電話を所有している人(OR = 46.709、95%CI = 6.335-344.377、p <.001)。ビデオ会議を使用して専門家とやり取りすることへの関心は、インターネットにアクセスできる参加者(OR = 5.840、95%CI = 2.825-12.069、p <.001)と携帯電話を所有している人(OR = 11.177、95%CI = 1.510-82.725、p = .018)の間でより多くでした。 結論:この調査では、回答者のほぼ半数がテキストメッセージを使用する意思があると結論付けました。一方、大多数は、ビデオ会議と医療提供者とのコミュニケーション源として電子メールを使用することに消極的でした。医療提供者から遠く離れた回答者のほとんどは、60分以上の時間を節約できる場合に備えて、ビデオ会議を使用する意思がありました。

背景と目的:情報技術は、慢性疾患を管理するための患者と医療提供者との間の極めて重要なコミュニケーション源です。この研究の目的は、慢性疾患を管理するための情報技術を使用する患者の能力と意欲を評価することです。 方法:記述的で横断的な研究デザインが採用されました。研究は、パキスタンのラホールの6つの三次医療病院で実施されました。研究集団は、18歳以上の患者で構成され、最低1つの慢性非感染性疾患と診断されました。データ収集のために、研究参加者に構造化されたアンケートが実施されました。SPSSはデータ分析に使用されました。 結果:400人の回答者のうち、高血圧(39.5%)が主要な慢性状態に続いて糖尿病(27.5%)でした。患者の大半は携帯電話(90.7%)を所有しており、インターネットにアクセスできました(66.2%)。回答者のほぼ半数(51.0%)は、テキストメッセージを喜んで使用しました。一方、回答者の78.5%と75.7%は、医療提供者とのコミュニケーション源としてビデオ会議と電子メールを使用することに消極的でした。電子メールを使用したくない理由は、医師によって直接検査されるという患者の欲求でした。一方、テキストメッセージとビデオ会議の使用に不慣れであるのは、これらのテクノロジーを使用しない主な理由でした。ロジスティック回帰分析により、電子メールを使用してスペシャリストと対話することへの関心は、自己報告された健康(OR = 2.579、95%CI = 1.276-5.212、p = .008)、インターネットへのアクセス(OR = 5.416、95%CI = 2.777-10.564、p <.001)、および携帯電話へのアクセス(OR = 5.416、95%CI = 2.777-10.564、P <.001)のうち、より多くの人の間でより多くあることが明らかになりました。95%CI = 1.751-95.704、p = .012)。テキストメッセージを使用してスペシャリストと対話することへの関心は、中所得グループの参加者の間でより多く(OR = 2.303、95%CI = 1.389-3.818、p <.001)、ヘルスケア専門家に近接したレジデンシー(OR = 3.529、95%CI = 2.333-5.339、p <.001)、インターネットへのアクセスアクセスアクセス2.102-5.033、p <.001)および携帯電話を所有している人(OR = 46.709、95%CI = 6.335-344.377、p <.001)。ビデオ会議を使用して専門家とやり取りすることへの関心は、インターネットにアクセスできる参加者(OR = 5.840、95%CI = 2.825-12.069、p <.001)と携帯電話を所有している人(OR = 11.177、95%CI = 1.510-82.725、p = .018)の間でより多くでした。 結論:この調査では、回答者のほぼ半数がテキストメッセージを使用する意思があると結論付けました。一方、大多数は、ビデオ会議と医療提供者とのコミュニケーション源として電子メールを使用することに消極的でした。医療提供者から遠く離れた回答者のほとんどは、60分以上の時間を節約できる場合に備えて、ビデオ会議を使用する意思がありました。

BACKGROUND AND OBJECTIVES: The information technology is a pivotal source of communication between patients and healthcare providers for managing chronic diseases. The objective of this study is to assess the capacity and willingness of patients to use information technology for managing chronic diseases. METHODS: A descriptive, cross-sectional study design was employed. Study was conducted in six tertiary care hospitals of Lahore, Pakistan. The study population consisted of patients aged ≥18 years and diagnosed with a minimum of one chronic non-communicable disease. A structured questionnaire was administered to the study participants for data collection. SPSS was used for data analysis. RESULTS: Among the 400 respondents, hypertension (39.5%) was the leading chronic condition followed by diabetes (27.5%). Majority of the patients owned a cell phone (90.7%) and had internet access (66.2%). Almost half of the respondents (51.0%) were willing to use text messages; whereas 78.5% and 75.7% of the respondents were reluctant to use video conference and e-mail as a source of communication with healthcare providers. Reason for unwillingness to use e-mail was the patients' desire to be directly examined by the doctor; whereas unfamiliarity with the use of text message and video conference was the major reason for not using these technologies. Logistic regression analysis revealed that interest in using e-mail to interact with specialist was more among those participants who had good self-reported health (OR = 2.579, 95%CI = 1.276-5.212, p = .008), access to internet (OR = 5.416, 95%CI = 2.777-10.564, p < .001), and those who owned a cell phone (OR = 12.944, 95%CI = 1.751-95.704, p = .012). Interest in using text messages to interact with specialist was more among participants with middle-income group (OR = 2.303, 95%CI = 1.389-3.818, p < .001), residency in close proximity to healthcare professional (OR = 3.529, 95%CI = 2.333-5.339, p < .001), access to internet (OR = 3.253, 95%CI = 2.102-5.033, p < .001) and among those who owned a cell phone (OR = 46.709, 95%CI = 6.335-344.377, p < .001). Interest in using video conference to interact with specialist was more among those participants who had access to internet (OR = 5.840, 95%CI = 2.825-12.069, p < .001) and among those who owned a cell phone (OR = 11.177, 95%CI = 1.510-82.725, p = .018). CONCLUSION: This study concluded that nearly half of the respondents were willing to use text messages; whereas, majority was reluctant in using video conference and e-mail as a source of communication with healthcare providers. Most of the respondents who were located farther from the health care provider were willing to use video conferencing in case it could save more than 60 minutes of their time.

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