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Human factors2020Sep01Vol.62issue(6)

航空機ナビゲーションタスクのタッチスクリーン:Fittsの法則を使用して3つのフライトデッキインターフェイスの精度とスループットを比較する

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

目的:Fittsの法則を使用して、ナビゲーションのための3つのフライトデッキインターフェイスの精度とスループットを比較します。 背景:業界は、飛行管理システムを近代化するためのタッチベースのソリューションを提案しています。ただし、フライトデッキの精度とスループットの点でのナビゲーションタスクのタッチスクリーン効果を評価する研究には不足しています。 方法:フライトシミュレーターの14人の参加者を対象に実験が行われました。これは、ナビゲーションに使用される3つの異なるフライトデッキインターフェイスのFITTSの法則の精度とスループットモデルの作成を目的としています。。前者の2つは、パイロットとフライト管理システムの間の従来のインターフェイスを構成し、後者は将来の業界で推定されたソリューションを表しています。 結果:結果は、他の2つのインターフェイスと比較して、タッチスクリーンナビゲーションディスプレイでの正確なパフォーマンスが低く、スループットはモードコントロールパネルで最も低かったことを示しています。コントロールディスプレイユニットは、精度とスループットの両方が優れていました。これは、界面の触覚と物理的性質に大きく起因することがわかりました。 結論:コントロールディスプレイユニットでは、精度とスループットの点でのパフォーマンスはより良くなりましたが、よりリアルなナビゲーションタスクで使用される場合、パフォーマンスはタッチベースのインターフェイスと比較して依然として優れているかどうかが残っています。 アプリケーション:このホワイトペーパーでは、Fittsの法則を使用して、従来のフライトデッキインターフェイスと比較して、航空機のタッチスクリーンの使用に関する以前の研究を補完します。

目的:Fittsの法則を使用して、ナビゲーションのための3つのフライトデッキインターフェイスの精度とスループットを比較します。 背景:業界は、飛行管理システムを近代化するためのタッチベースのソリューションを提案しています。ただし、フライトデッキの精度とスループットの点でのナビゲーションタスクのタッチスクリーン効果を評価する研究には不足しています。 方法:フライトシミュレーターの14人の参加者を対象に実験が行われました。これは、ナビゲーションに使用される3つの異なるフライトデッキインターフェイスのFITTSの法則の精度とスループットモデルの作成を目的としています。。前者の2つは、パイロットとフライト管理システムの間の従来のインターフェイスを構成し、後者は将来の業界で推定されたソリューションを表しています。 結果:結果は、他の2つのインターフェイスと比較して、タッチスクリーンナビゲーションディスプレイでの正確なパフォーマンスが低く、スループットはモードコントロールパネルで最も低かったことを示しています。コントロールディスプレイユニットは、精度とスループットの両方が優れていました。これは、界面の触覚と物理的性質に大きく起因することがわかりました。 結論:コントロールディスプレイユニットでは、精度とスループットの点でのパフォーマンスはより良くなりましたが、よりリアルなナビゲーションタスクで使用される場合、パフォーマンスはタッチベースのインターフェイスと比較して依然として優れているかどうかが残っています。 アプリケーション:このホワイトペーパーでは、Fittsの法則を使用して、従来のフライトデッキインターフェイスと比較して、航空機のタッチスクリーンの使用に関する以前の研究を補完します。

OBJECTIVE: Use Fitts' law to compare accuracy and throughput of three flight deck interfaces for navigation. BACKGROUND: Industry is proposing touch-based solutions to modernize the flight management system. However, research evaluating touchscreen effectiveness for navigation tasks in terms of accuracy and throughput on the flight deck is lacking. METHOD: An experiment was conducted with 14 participants in a flight simulator, aimed at creating Fitts' law accuracy and throughput models of three different flight deck interfaces used for navigation: the mode control panel, control display unit, and a touch-based navigation display. The former two constitute the conventional interface between the pilot and the flight management system, and the latter represents the industry-proposed solution for the future. RESULTS: Results indicate less accurate performance with the touchscreen navigation display compared to the other two interfaces and the throughput was lowest with the mode control panel. The control display unit was better in both accuracy and throughput, which is found to be largely attributed to the tactile and physical nature of the interface. CONCLUSION: Although performance in terms of accuracy and throughput was better with the control display unit, a question remains whether, when used during a more realistic navigation task, performance is still better compared to a touch-based interface. APPLICATION: This paper complements previous studies in the usage of aircraft touchscreens with new empirical insights into their accuracy and throughput, compared to conventional flight deck interfaces, using Fitts' law.

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