Loading...
The Journal of psychology20200101Vol.154issue(2)

親の心理的コントロールと子どもの関係的攻撃:関係攻撃に関する性別と規範的信念の役割を調べる

,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

攻撃性の発展のための情報処理モデルを利用して、子どもの攻撃的な反応の獲得は、攻撃を支持する規範を伝える子育てに関連する可能性があります。この見解を拡張して、本研究では、心理的に支配する子育てと子どものリレーショナル攻撃(RA)との関連性に関する関係攻撃(NBRA)に関する子どもの規範的信念の媒介的な役割を調べ、さらにこの可能性のある間接効果が子供の性別に依存するかどうかをさらに調査しました。341人の小学校の生徒(174人の男の子と166人の少女)は、5年生の秋学期に父親の心理的コントロール(PPC)と母親の心理的コントロール(MPC)を認識し、6年生の秋学期にNBRAを評価し、6年生の春学期中のピアノミネート手順を通じてRAを評価しました。結果は、NBRAを介した子供のRAに対する知覚されたPPCおよびMPCの間接的な効果が、両方ともサンプル全体の中で重要であることを実証しました。しかし、条件付きプロセス分析により、PPCは男の子と女の子のNBRAを積極的に予測したのに対し、MPCは少年のNBRAではなく男の子を積極的に予測することがわかりました。さらに、子供のNBRAは、女の子のRAを積極的に予測していました。そのため、間接的な効果は、女の子の間で知覚されるPPCにとってのみ有意でした。

攻撃性の発展のための情報処理モデルを利用して、子どもの攻撃的な反応の獲得は、攻撃を支持する規範を伝える子育てに関連する可能性があります。この見解を拡張して、本研究では、心理的に支配する子育てと子どものリレーショナル攻撃(RA)との関連性に関する関係攻撃(NBRA)に関する子どもの規範的信念の媒介的な役割を調べ、さらにこの可能性のある間接効果が子供の性別に依存するかどうかをさらに調査しました。341人の小学校の生徒(174人の男の子と166人の少女)は、5年生の秋学期に父親の心理的コントロール(PPC)と母親の心理的コントロール(MPC)を認識し、6年生の秋学期にNBRAを評価し、6年生の春学期中のピアノミネート手順を通じてRAを評価しました。結果は、NBRAを介した子供のRAに対する知覚されたPPCおよびMPCの間接的な効果が、両方ともサンプル全体の中で重要であることを実証しました。しかし、条件付きプロセス分析により、PPCは男の子と女の子のNBRAを積極的に予測したのに対し、MPCは少年のNBRAではなく男の子を積極的に予測することがわかりました。さらに、子供のNBRAは、女の子のRAを積極的に予測していました。そのため、間接的な効果は、女の子の間で知覚されるPPCにとってのみ有意でした。

Drawing on the information processing model for the development of aggression, children's acquisition of aggressive responses could be associated with parenting that communicated norms favoring aggression. Extending this view, the present study examined the mediating role of children's normative beliefs about relational aggression (NBRA) on the association between psychologically controlling parenting and children's relational aggression (RA), and further explored whether this possible indirect effect would be contingent on the child's gender. 341 upper elementary school students (174 boys and 166 girls) reported perceived paternal psychological control (PPC) and maternal psychological control (MPC) during their fifth-grade fall semester, rated their NBRA during their sixth-grade fall semester, and assessed RA through a peer-nomination procedure during their sixth-grade spring semester. Results demonstrated that the indirect effects of perceived PPC and MPC on children's RA via their NBRA were both significant among the entire sample. However, by means of conditional process analysis, we found that whereas perceived PPC positively predicted boys' and girls' NBRA, perceived MPC positively predicted boys' but not girls' NBRA. In addition, children's NBRA was only positively predictive of RA for girls. As such, the indirect effect was exclusively significant for perceived PPC among girls.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google