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Nanoscale2020Apr28Vol.12issue(16)

仮想現実のディスプレイのスクリーンドア効果を減らすためのエアギャップ埋め込み型の堅牢なzayなフィルム

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

Virtual Reality(VR)ディスプレイのスクリーンドアエフェクト(SDE)を減らすために、エアギャップ埋め込まれた柔軟なフィルムを作成する方法を報告します。酸素血漿をポリエチレンテレフタレート基質で処理して、波長スケールマイクロパターンを生成しました。これらのマイクロパターンは効果的なヘイズを誘発しますが、非常に小さな外部傷によって簡単に破壊されます。このような問題は、ポリ(ジメチルシロキサン)(PDMS)でパターンをコーティングすることで解決できます。ベースと硬化剤の比率によって制御されるPDMSの粘度は、マイクロパターンの谷でのエアギャップのサイズを決定する上で重要な役割を果たします。ベースエージェントの比率が40に増加すると、可視波長で平均ヘイズは0.9%から88.6%に急激に増加し、維持された平均総透過率は89.8〜91.7%でした。エアギャップ誘発ヘイズの起源は、数値シミュレーションによって確認されます。かすんだフィルムは、VRディスプレイのSDEが赤色の場合は30.27%から4.83%、グリーンでは21.82%から2.58%、青で26.02%から3.38%に著しく減少しました。406±91 nmまで。3 mmの曲げ半径で10 000の曲げサイクルの後に欠陥は見つかりませんでした。

Virtual Reality(VR)ディスプレイのスクリーンドアエフェクト(SDE)を減らすために、エアギャップ埋め込まれた柔軟なフィルムを作成する方法を報告します。酸素血漿をポリエチレンテレフタレート基質で処理して、波長スケールマイクロパターンを生成しました。これらのマイクロパターンは効果的なヘイズを誘発しますが、非常に小さな外部傷によって簡単に破壊されます。このような問題は、ポリ(ジメチルシロキサン)(PDMS)でパターンをコーティングすることで解決できます。ベースと硬化剤の比率によって制御されるPDMSの粘度は、マイクロパターンの谷でのエアギャップのサイズを決定する上で重要な役割を果たします。ベースエージェントの比率が40に増加すると、可視波長で平均ヘイズは0.9%から88.6%に急激に増加し、維持された平均総透過率は89.8〜91.7%でした。エアギャップ誘発ヘイズの起源は、数値シミュレーションによって確認されます。かすんだフィルムは、VRディスプレイのSDEが赤色の場合は30.27%から4.83%、グリーンでは21.82%から2.58%、青で26.02%から3.38%に著しく減少しました。406±91 nmまで。3 mmの曲げ半径で10 000の曲げサイクルの後に欠陥は見つかりませんでした。

We report a way to make an air-gap-embedded flexible film to reduce the screen-door effect (SDE) in virtual reality (VR) displays. Oxygen plasma was treated with a polyethylene terephthalate substrate to produce wavelength-scale micropatterns. These micropatterns induce an effective haze, but it is easily destroyed by a very small external scratch. Such a problem could be solved by coating the patterns with poly(dimethylsiloxane) (PDMS). The viscosity of PDMS, controlled by the ratio of the base and curing agents, plays a key role in determining the size of air-gaps at the valleys of micropatterns. As the ratio of base agent increases to 40, the average haze abruptly increased from 0.9% to 88.6% in visible wavelengths, while the average total transmittance maintained was between 89.8 and 91.7%. The origin of air-gap-induced haze is confirmed by numerical simulations. The hazy film remarkably reduced the SDE of the VR display from 30.27% to 4.83% for red color, from 21.82% to 2.58% for green, and from 26.02% to 3.38% for blue, as the size of air-gaps increases from 0 to 406 ± 91 nm. No defects were found after 10 000 bending cycles with a bending radius of 3 mm.

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