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背景:月経、自然な生物学的プロセスは、ネパールの制限と迷信的な信念に関連しています。ただし、月経の実践と制限に関する女性の視点に関する事実データはほとんどありません。この研究は、カトマンズバレーの都市ネパールの女性の間の月経制限の社会文化的認識を評価することを目的としています。 方法:クラスター化されたランダムサンプリングを使用して、カトマンズバレーの3つの都市地区からの月経年齢(15歳以上)の青年期の少女と女性1342人の女の子と女性が月経慣行と制限に関連する調査を完了しました。これは、ネパール語のプルダウン、複数選択、および自由回答形式の質問を可能にするカスタマイズされたプログラムを使用した横断的調査研究でした。自己管理アンケートは、月経、月経衛生、社会文化的タブー、信念、慣行に関連する13の人口統計学的質問と22の質問で構成されていました。単変量記述統計が報告されました。社会文化的慣行と民族性、教育、4つの主要な社会階級、3つの主要な宗教、婚status状況、家族タイプを使用して評価されていない協会は、ロジスティック回帰モデルを使用して評価されました。 結果:参加者の半分以上(59%)が15〜25歳の年齢でした。大半はヒンズー教徒(84.5%)であり、月経中に祈っていないと報告されており(83.1%)、母親(72.1%)が月経の制限の範囲を実践するよう奨励されました。月経の4日目のキッチン、ベッド、ベッドシート、またはその他の家庭のもののいずれかを浄化することは、参加者の66.1%によって報告され、45.4%が月経を「わざわざ」または「呪い」と見なしました。先住民族のグループであるJanajati Casteの参加者が礼拝所に入る可能性が高い社会階級の間には違いがありました[または(95%CI):1.74(1.06-2.86)]祈り[OR(95%CI):1.79(1.18-2.71)]は、バラモンと比較して月経をしている間。修士号を取得した参加者は、高校教育未満の参加者と比較して、月経中に祈る可能性が高かった[または(95%CI):2.83(1.61-4.96)]。 結論:この研究は、既存の社会的差別、女性の間の深い文化的および宗教的迷信、ネパールのカトマンズ渓谷の都市部におけるジェンダーの不平等に光を当てています。月経中の文化的慣行と社会的慣行の変化とバランスをとるには、ターゲットを絞った教育と意識が必要です。
背景:月経、自然な生物学的プロセスは、ネパールの制限と迷信的な信念に関連しています。ただし、月経の実践と制限に関する女性の視点に関する事実データはほとんどありません。この研究は、カトマンズバレーの都市ネパールの女性の間の月経制限の社会文化的認識を評価することを目的としています。 方法:クラスター化されたランダムサンプリングを使用して、カトマンズバレーの3つの都市地区からの月経年齢(15歳以上)の青年期の少女と女性1342人の女の子と女性が月経慣行と制限に関連する調査を完了しました。これは、ネパール語のプルダウン、複数選択、および自由回答形式の質問を可能にするカスタマイズされたプログラムを使用した横断的調査研究でした。自己管理アンケートは、月経、月経衛生、社会文化的タブー、信念、慣行に関連する13の人口統計学的質問と22の質問で構成されていました。単変量記述統計が報告されました。社会文化的慣行と民族性、教育、4つの主要な社会階級、3つの主要な宗教、婚status状況、家族タイプを使用して評価されていない協会は、ロジスティック回帰モデルを使用して評価されました。 結果:参加者の半分以上(59%)が15〜25歳の年齢でした。大半はヒンズー教徒(84.5%)であり、月経中に祈っていないと報告されており(83.1%)、母親(72.1%)が月経の制限の範囲を実践するよう奨励されました。月経の4日目のキッチン、ベッド、ベッドシート、またはその他の家庭のもののいずれかを浄化することは、参加者の66.1%によって報告され、45.4%が月経を「わざわざ」または「呪い」と見なしました。先住民族のグループであるJanajati Casteの参加者が礼拝所に入る可能性が高い社会階級の間には違いがありました[または(95%CI):1.74(1.06-2.86)]祈り[OR(95%CI):1.79(1.18-2.71)]は、バラモンと比較して月経をしている間。修士号を取得した参加者は、高校教育未満の参加者と比較して、月経中に祈る可能性が高かった[または(95%CI):2.83(1.61-4.96)]。 結論:この研究は、既存の社会的差別、女性の間の深い文化的および宗教的迷信、ネパールのカトマンズ渓谷の都市部におけるジェンダーの不平等に光を当てています。月経中の文化的慣行と社会的慣行の変化とバランスをとるには、ターゲットを絞った教育と意識が必要です。
BACKGROUND: Menstruation, a natural biologic process is associated with restrictions and superstitious beliefs in Nepal. However, factual data on women's perspectives on menstrual practices and restrictions are scarce. This study aimed to assess socio-cultural perceptions of menstrual restrictions among urban Nepalese women in the Kathmandu valley. METHODS: Using a clustered random sampling, 1342 adolescent girls and women of menstruating age (≥15 years) from three urban districts in the Kathmandu valley completed a survey related to menstrual practices and restriction. This was a cross-sectional survey study using a customized program allowing pull-down, multiple choice and open-ended questions in the Nepali language. The self-administered questionnaire consisted of 13 demographic questions and 22 questions related to menstruation, menstrual hygiene, socio-cultural taboos, beliefs and practices. Univariate descriptive statistics were reported. Unadjusted associations of socio-cultural practices with ethnicity, education, four major social classes, three major religions, marital status and family type were assessed using logistic regression models. RESULTS: More than half (59%) of the participants were aged between 15- < 25 years. The majority were Hindus (84.5%), reported not praying during menstruation (83.1%) and were encouraged by their mothers (72.1%) to practice a range of menstrual restrictions. Purifying either the kitchen, bed, bedsheets or other household things on the fourth day of menstruation was reported by 66.1% of the participants, and 45.4% saw menstruation as a "bother" or "curse." There were differences among social classes, where participants of the Janajati caste, an indigenous group, were more likely to enter places of worship [OR (95%CI): 1.74 (1.06-2.86)] and pray [OR (95%CI): 1.79 (1.18-2.71)] while menstruating, compared to the Brahmins. Participants with a master's degree were more likely to pray while menstruating, compared to participants with less than a high school education [OR (95%CI): 2.83 (1.61-4.96)]. CONCLUSION: This study throws light on existing social discriminations, deep-rooted cultural and religious superstitions among women, and gender inequalities in the urban areas of Kathmandu valley in Nepal. Targeted education and awareness are needed to make changes and balance between cultural and social practices during menstruation.
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