Loading...
BMC musculoskeletal disorders2020Jul16Vol.21issue(1)

16項目の膝変形性関節症患者教育アンケート(KOPEQ)に基づく7項目の膝関節置換患者教育アンケート(KR-PEQ-7)の検証

,
,
,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景:この研究の目的は、既存の16項目の膝関節炎患者教育アンケートのアイテムの削減、構成の妥当性、内部一貫性を含むコンテンツの妥当性を調査することでした。以前の研究では、アイテムの削減が必要であることが示されていました。参加者は重度の膝関節症の患者であり、膝置換手術を受ける前に、術前の教育的介入に日常的に参加しました。 方法:混合方法設計が使用されました。最初のステップは、16項目の膝変形性関節症の患者教育アンケートのアイテムの数の減少に向けられました。先験的な仮説に基づいて、これに続いて、同じ患者教育資料に合わせた患者テストインタビュープロトコルと、結果の7項目の膝交換患者教育アンケートを比較するために実行された断面検証研究が続きました。さらに、改訂されたアンケートは、機能的健康リテラシーの短いテストとミニメンタル州検査スコアの両方と相関していました。 結果:Cronbachのアルファが0.84(SE:0.036)で、7項目の膝関節置換患者教育アンケートで比較的高い内部一貫性が見つかりました。説明因子分析では、1因子モデルに対する証拠は示されず、それぞれ1因子モデルと2番目の固有値は3.8と0.31でした。7項目の膝関節置換患者教育アンケートとインタビュープロトコルとの相関のベイジアンの推定は0.78(モード)(95%HPD 0.58-0.89)でした。 結論:7項目の膝交換患者教育アンケートは、優れた心理測定特性を示しており、医療専門家に貴重なサポートを提供できます。膝補充操作を待っている患者が応用された患者教育の介入を経験する方法について、有効なフィードバックを提供できます。さまざまな病院や国の大規模なサンプルへの7項目の膝交換患者教育アンケートの適用性を評価するには、さらなる調査が必要です。

背景:この研究の目的は、既存の16項目の膝関節炎患者教育アンケートのアイテムの削減、構成の妥当性、内部一貫性を含むコンテンツの妥当性を調査することでした。以前の研究では、アイテムの削減が必要であることが示されていました。参加者は重度の膝関節症の患者であり、膝置換手術を受ける前に、術前の教育的介入に日常的に参加しました。 方法:混合方法設計が使用されました。最初のステップは、16項目の膝変形性関節症の患者教育アンケートのアイテムの数の減少に向けられました。先験的な仮説に基づいて、これに続いて、同じ患者教育資料に合わせた患者テストインタビュープロトコルと、結果の7項目の膝交換患者教育アンケートを比較するために実行された断面検証研究が続きました。さらに、改訂されたアンケートは、機能的健康リテラシーの短いテストとミニメンタル州検査スコアの両方と相関していました。 結果:Cronbachのアルファが0.84(SE:0.036)で、7項目の膝関節置換患者教育アンケートで比較的高い内部一貫性が見つかりました。説明因子分析では、1因子モデルに対する証拠は示されず、それぞれ1因子モデルと2番目の固有値は3.8と0.31でした。7項目の膝関節置換患者教育アンケートとインタビュープロトコルとの相関のベイジアンの推定は0.78(モード)(95%HPD 0.58-0.89)でした。 結論:7項目の膝交換患者教育アンケートは、優れた心理測定特性を示しており、医療専門家に貴重なサポートを提供できます。膝補充操作を待っている患者が応用された患者教育の介入を経験する方法について、有効なフィードバックを提供できます。さまざまな病院や国の大規模なサンプルへの7項目の膝交換患者教育アンケートの適用性を評価するには、さらなる調査が必要です。

BACKGROUND: The aim of this study was to investigate the content validity including item reduction, construct validity and internal consistency of the existing 16-item Knee Osteoarthritis Patient Education Questionnaire. Former research had indicated that a reduction of items was necessary. Participants were patients with severe knee osteoarthritis who, prior to undergoing a knee replacement operation, participated routinely in a preoperative educational intervention. METHODS: A mixed method design was used. The first step was directed at the reduction in the number of items on the 16-item Knee Osteoarthritis Patient Education Questionnaire. Based on a priori hypotheses, this was followed by a cross-sectional validation study, performed to compare the resulting 7-item Knee Replacement Patient Education Questionnaire to a patient-testing Interview Protocol that was tailored to the same patient educational material. Additionally, the revised questionnaire was correlated with both the Short Test of Functional Health Literacy and the Mini-Mental State Examination score. RESULTS: A relatively high internal consistency was found for the 7-item Knee Replacement Patient Education Questionnaire, with a Cronbach's alpha of 0.84 (SE: 0.036). Explanatory factor analysis showed no evidence against a one-factor model, with the first and second eigenvalues being 3.8 and 0.31, respectively. Bayesian Estimation of the correlation between the 7-item Knee Replacement Patient Education Questionnaire and the Interview Protocol was 0.78 (mode) (95% HPD 0.58-0.89). CONCLUSIONS: The 7-item Knee Replacement Patient Education Questionnaire shows good psychometric properties and could provide valuable support to health professionals. It can provide valid feedback on how patients waiting for a knee replacement operation experience an applied patient education intervention. Further investigation is needed to assess the applicability of the 7-item Knee Replacement Patient Education Questionnaire to larger samples in different hospitals and countries.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google