Loading...
BMC medical informatics and decision making2021Feb09Vol.21issue(1)

学部看護学生の間で証拠に基づいた実践のための情報リテラシー能力に対する仮想教育の影響を評価する

,
,
,
,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景:情報リテラシーの能力は、看護におけるエビデンスに基づく実践(EBP)を実装するための要件の1つです。カリキュラムの開発に注意を払い、仮想教育などの新しい教育方法を使用して、看護学生の情報リテラシーの能力を強化する必要があります。特にイランにおける看護における仮想教育の有効性に関する研究の希少性と、仮想教育の使用に関する肯定的な大学の雰囲気を考えると、この研究は、学部看護学生のEBPの情報リテラシー能力に対する仮想教育の効果を調査しました。 方法:この介入研究は、2つのグループの介入とコントロールと事前テストとポストテストの設計で実施されました。79人の看護学生が選択され、ランダムサンプリングにより介入または対照群に割り当てられました。情報リテラシーの仮想教育は、4週間で配信された6つのモジュールの形でWebサイトにアップロードされました。EBPの人口統計情報および情報リテラシーのアンケートは、仮想教育の前と1か月後にデータを収集するために使用されました。 結果:結果は、テスト前の段階での情報リテラシー能力のすべての側面におけるコントロールグループと介入グループの間に有意な差を示さなかった。テスト後、仮想教育は、コントロールグループと比較して、介入グループの検索演算子(T = 39.84、p = 0.001)に関する情報を求めるスキル(t = 3.14、p = 0.002)の次元を改善しました。仮想教育は、介入グループで最も適切な検索ステートメントを選択する頻度を評価する際に、異なる情報リソースの使用と検索戦略の開発に大きな影響を与えませんでした。 結論:仮想教育は、看護学生の検索オペレーターに関する情報を求めるスキルと知識に大きな影響を与えました。看護師教育者は、看護学校で仮想教育プログラムを使用するためのこの方法を設計する際の経験から利益を得ることができます。さまざまな情報リソースの使用と検索戦略の開発におけるこのプログラムの有効性の欠如を考えると、看護師教育者は、仮想(オンラインおよびオフライン)や対面教育などのいくつかのアプローチを統合することにより、EBPの情報リテラシーをトレーニングすることをお勧めします。

背景:情報リテラシーの能力は、看護におけるエビデンスに基づく実践(EBP)を実装するための要件の1つです。カリキュラムの開発に注意を払い、仮想教育などの新しい教育方法を使用して、看護学生の情報リテラシーの能力を強化する必要があります。特にイランにおける看護における仮想教育の有効性に関する研究の希少性と、仮想教育の使用に関する肯定的な大学の雰囲気を考えると、この研究は、学部看護学生のEBPの情報リテラシー能力に対する仮想教育の効果を調査しました。 方法:この介入研究は、2つのグループの介入とコントロールと事前テストとポストテストの設計で実施されました。79人の看護学生が選択され、ランダムサンプリングにより介入または対照群に割り当てられました。情報リテラシーの仮想教育は、4週間で配信された6つのモジュールの形でWebサイトにアップロードされました。EBPの人口統計情報および情報リテラシーのアンケートは、仮想教育の前と1か月後にデータを収集するために使用されました。 結果:結果は、テスト前の段階での情報リテラシー能力のすべての側面におけるコントロールグループと介入グループの間に有意な差を示さなかった。テスト後、仮想教育は、コントロールグループと比較して、介入グループの検索演算子(T = 39.84、p = 0.001)に関する情報を求めるスキル(t = 3.14、p = 0.002)の次元を改善しました。仮想教育は、介入グループで最も適切な検索ステートメントを選択する頻度を評価する際に、異なる情報リソースの使用と検索戦略の開発に大きな影響を与えませんでした。 結論:仮想教育は、看護学生の検索オペレーターに関する情報を求めるスキルと知識に大きな影響を与えました。看護師教育者は、看護学校で仮想教育プログラムを使用するためのこの方法を設計する際の経験から利益を得ることができます。さまざまな情報リソースの使用と検索戦略の開発におけるこのプログラムの有効性の欠如を考えると、看護師教育者は、仮想(オンラインおよびオフライン)や対面教育などのいくつかのアプローチを統合することにより、EBPの情報リテラシーをトレーニングすることをお勧めします。

BACKGROUND: Information literacy competency is one of the requirements to implement Evidence-Based Practice (EBP) in nursing. It is necessary to pay attention to curricular development and use new educational methods such as virtual education to strengthen information literacy competency in nursing students. Given the scarcity of the studies on the effectiveness of virtual education in nursing, particularly in Iran, and the positive university atmosphere regarding the use of virtual education, this study investigated the effect of virtual education on the undergraduate nursing students' information literacy competency for EBP. METHODS: This interventional study was performed with two groups of intervention and control and a pretest and posttest design. Seventy-nine nursing students were selected and assigned to the intervention or control groups by random sampling. Virtual education of the information literacy was uploaded on a website in the form of six modules delivered in four weeks. Questionnaires of demographic information and information literacy for EBP were used to collect data before and one month after the virtual education. RESULTS: The results showed no significant difference between the control and intervention groups in all dimensions of information literacy competency in the pre-test stage. In the post-test, the virtual education improved dimensions of information seeking skills (t = 3.14, p = 0.002) and knowledge about search operators (t = 39.84, p = 0.001) in the intervention groups compared with the control group. The virtual education did not have any significant effect on the use of different information resources and development of search strategy with assessing the frequency of selecting the most appropriate search statement in the intervention group. CONCLUSION: Virtual education had a significant effect on information seeking skills and knowledge about search operators in nursing students. Nurse educators can benefit from our experiences in designing this method for the use of virtual education programs in nursing schools. Given the lack of effectiveness of this program in using different information resources and development of search strategy, nurse educators are recommended to train information literacy for EBP by integrating several approaches such as virtual (online and offline) and face-to-face education.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google