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睡眠と健康の強い関係は、文献で定義されています。生理学的およびホルモン的な変化の影響により睡眠の必要性は思春期の増加を増加させますが、この研究は、小児期や成人期と比較して青年の深刻な睡眠問題を強調しています。この研究の目的は、青少年の間のクロノタイプ、就寝時間、睡眠の質、精神的健康との関係を調べることを目的としています。この研究は説明的な関連研究でした。合計1083人の学生が研究のグループを構成しました。データは、モーニングネスネスネスアンケート(MEQ)と一般的な健康アンケートと、睡眠に関するいくつかの質問で構成されるアンケートを通じて収集されました。データの評価では、重回帰、調停、および経路分析が実行されました。年齢、睡眠に影響を与える問題、眠りにつく困難、部屋を他の人と共有し、余暇活動の欠如は就寝時に関連していました。睡眠の質の決定要因は、睡眠自体に関連する変数であることがわかりました。男子学生であり、睡眠に影響を与える問題、睡眠に落ちるのが困難、夜中に目が覚め、朝に目覚め、レジャー活動の欠如がメンタルヘルスに悪影響を与えるためのサポートを得ました。Meqスケールは、睡眠時間、睡眠の質、およびメンタルヘルスレベルの決定要因として解釈されました。MEQスコアは睡眠の質に直接影響しましたが、就寝時間はMEQスコアと睡眠の質の間に部分的な調停の役割を果たしました。睡眠の質は、MEQスコアとメンタルヘルススコアの間に完全な調停の役割を果たしました。学校の医療従事者、特に看護師は、青少年の睡眠の質と心理社会的健康を改善するためのクロノタイプに焦点を当てた対策を検討すべきです。
睡眠と健康の強い関係は、文献で定義されています。生理学的およびホルモン的な変化の影響により睡眠の必要性は思春期の増加を増加させますが、この研究は、小児期や成人期と比較して青年の深刻な睡眠問題を強調しています。この研究の目的は、青少年の間のクロノタイプ、就寝時間、睡眠の質、精神的健康との関係を調べることを目的としています。この研究は説明的な関連研究でした。合計1083人の学生が研究のグループを構成しました。データは、モーニングネスネスネスアンケート(MEQ)と一般的な健康アンケートと、睡眠に関するいくつかの質問で構成されるアンケートを通じて収集されました。データの評価では、重回帰、調停、および経路分析が実行されました。年齢、睡眠に影響を与える問題、眠りにつく困難、部屋を他の人と共有し、余暇活動の欠如は就寝時に関連していました。睡眠の質の決定要因は、睡眠自体に関連する変数であることがわかりました。男子学生であり、睡眠に影響を与える問題、睡眠に落ちるのが困難、夜中に目が覚め、朝に目覚め、レジャー活動の欠如がメンタルヘルスに悪影響を与えるためのサポートを得ました。Meqスケールは、睡眠時間、睡眠の質、およびメンタルヘルスレベルの決定要因として解釈されました。MEQスコアは睡眠の質に直接影響しましたが、就寝時間はMEQスコアと睡眠の質の間に部分的な調停の役割を果たしました。睡眠の質は、MEQスコアとメンタルヘルススコアの間に完全な調停の役割を果たしました。学校の医療従事者、特に看護師は、青少年の睡眠の質と心理社会的健康を改善するためのクロノタイプに焦点を当てた対策を検討すべきです。
The strong relationship between sleep and health is defined in the literature. While the need for sleep increases in adolescence with the effect of physiological and hormonal changes, the studies have highlighted the serious sleeping problems of adolescents compared to childhood and adulthood. This study aimed to examine the relationship between chronotype, bedtime, sleep quality and mental health among adolescents. This research was a descriptive-relational study. A total of 1083 students constituted the group of the research. The data were collected through the Morningness-Eveningness Questionnaire (MEQ) and General Health Questionnaire and a questionnaire consisting of some questions about sleep. In the evaluation of data, multiple regression, mediation and path analysis were performed. Age, having problems affecting sleep, difficulties falling asleep, sharing the room with someone else and lack of leisure activities were related to bedtime. It was found that determinants of sleep quality were the variables related to sleep itself. Being a male student, having problems affecting sleep, difficulties falling at sleep, waking up during the night, getting support in the morning for waking up and lack of leisure activities negatively affected mental health. MEQ scale was interpreted as a determinant of sleep time, sleep quality, and mental health level. Although the MEQ score directly affected sleep quality, bedtime had a partial mediation role between MEQ score and sleep quality. Sleep quality had a full mediation role between MEQ score and mental health score. School health workers, especially nurses, should consider chronotype-focused measures to improve adolescents' sleep quality and psychosocial health.
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