Loading...
Research in developmental disabilities2021Oct01Vol.117issue()

ギリシャ語のスペルと形態学的認識における動的評価:透明な正書法の場合

,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

背景:最近の研究は、典型的および非典型的に発達している子供の統一されたフレームワークにおける評価と介入を組み合わせる重要な方法として、動的評価の使用を支持しています。しかし、特に音韻的に正規の言語については、形態学的認識の評価において、研究は依然としてまばらです。 目的:この研究の目的は、ギリシャの子供の形態学的認識の評価における動的評価の役割を調査することを目的としています。 方法:実験的(n = 21)に割り当てられた40人のギリシャの参加者(7〜8歳)とコントロールグループ(n = 19)は、音節/単語の読み取り、語彙、語彙、形態学的意識について予備評価されました。また、同じタスクの動的評価で実験グループのみが評価された一方で、形態学的に複雑な単語のスペルと単語形成の静的評価についても評価されました。 結果:静的な評価と比較して、動的評価タスクで子供が大幅に高いパフォーマンスを達成しました。相関関係は、子どもの進歩の程度が初期リテラシーと言語スキルに大きく依存していることを示し、回帰分析により、静的タスクが動的なパフォーマンスに独自の貢献をしたことが明らかになりました。 結論:結果は、ギリシャ語などの豊かな形態を持つ音韻的に正常な言語における形態学的認識の評価における動的評価の役割を強調しています。

背景:最近の研究は、典型的および非典型的に発達している子供の統一されたフレームワークにおける評価と介入を組み合わせる重要な方法として、動的評価の使用を支持しています。しかし、特に音韻的に正規の言語については、形態学的認識の評価において、研究は依然としてまばらです。 目的:この研究の目的は、ギリシャの子供の形態学的認識の評価における動的評価の役割を調査することを目的としています。 方法:実験的(n = 21)に割り当てられた40人のギリシャの参加者(7〜8歳)とコントロールグループ(n = 19)は、音節/単語の読み取り、語彙、語彙、形態学的意識について予備評価されました。また、同じタスクの動的評価で実験グループのみが評価された一方で、形態学的に複雑な単語のスペルと単語形成の静的評価についても評価されました。 結果:静的な評価と比較して、動的評価タスクで子供が大幅に高いパフォーマンスを達成しました。相関関係は、子どもの進歩の程度が初期リテラシーと言語スキルに大きく依存していることを示し、回帰分析により、静的タスクが動的なパフォーマンスに独自の貢献をしたことが明らかになりました。 結論:結果は、ギリシャ語などの豊かな形態を持つ音韻的に正常な言語における形態学的認識の評価における動的評価の役割を強調しています。

BACKGROUND: Recent research is in favor of the use of dynamic assessment as an important method of combining assessment and intervention in a unified framework for typically and non-typically developing children. However, research is still sparse, in the evaluation of morphological awareness, especially for phonologically regular languages. AIMS: This study aimed to investigate the role of dynamic assessment in the evaluation of morphological awareness in Greek children. METHODS: Forty Greek participants (7-8 years old) allocated to an experimental (N = 21) and a control group (N = 19) were preliminary assessed on reading syllables/words, spelling words, vocabulary and morphological awareness. They were also evaluated on static assessments of spelling and word-formation of morphologically complex words, while only the experimental group was evaluated on dynamic assessments of the same tasks. RESULTS: Children achieved significantly higher performance on the dynamic assessment tasks in comparison to their static ones. Correlations indicated that the degree of children's progress depended greatly on their initial literacy and language skills, while regression analyses revealed that static tasks made a unique contribution to their dynamic performance. CONCLUSIONS: The results underline the role of dynamic assessment in the evaluation of morphological awareness in a phonologically regular language with rich morphology, such as Greek.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google