Loading...
PloS one20220101Vol.17issue(9)

ドイツ語の視覚的な音声認識スキルに対する言語特性と聴覚障害の影響

,
,
,
,
,
,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
  • Research Support, Non-U.S. Gov't
概要
Abstract

視覚入力は、騒々しい条件下でスピーチを理解するために重要ですが、リップリードする個々の能力を評価するツールはほとんどありません。この研究では、(1)一方で言語の言語特性を調査し、一方で聴覚障害が唇読み取り能力にどのような影響を与えるかを調査したいと考えました。170人の参加者(22人の耳が聞こえない22人)は、主観的な聴覚障害スケールと、さまざまなアイテムカテゴリ(数字、単語、文章)が話されたサイレントビデオで構成されるオンライン評価を完了しました。参加者のタスクは、目視検査だけで話された刺激を認識することでした。1つのテストのさまざまなバージョンを使用し、アイテムカテゴリの影響、話し言葉の単語頻度、表現、音声言語の文の頻度、文の長さ、および認識スコアのスピーカー間の違いを調査しました。認識スコアに対するアイテムのカテゴリ、明瞭度、文の頻度、文の長さの効果が見つかりました。聴覚障害に関しては、より高い主観的な聴覚障害がより高いテストスコアに関連していることがわかりました。耳が聞こえない聴覚障害のある人々に対して、前耳の聴覚障害者が唇読み取りスキルの向上を示すという証拠は見つかりませんでした。ただし、教育との聴覚障害者のみでのみ教育との相互作用が見られますが、後の後天性難聴を持つ人口ではありません。これは、聴覚障害の発症に応じて、リップリーディング能力の強化に寄与するさまざまな要因があるという事実を示しています(前症対ポストリングル)。全体として、唇読み取りスキルは、聴覚障害とは無関係に一般集団で大きく異なります。調査結果に基づいて、ドイツ語を話す人口の行動脂肪読み能力をテストするために使用できる、新しい効率的なリップリーディング評価ツール(SALT)を構築しました。

視覚入力は、騒々しい条件下でスピーチを理解するために重要ですが、リップリードする個々の能力を評価するツールはほとんどありません。この研究では、(1)一方で言語の言語特性を調査し、一方で聴覚障害が唇読み取り能力にどのような影響を与えるかを調査したいと考えました。170人の参加者(22人の耳が聞こえない22人)は、主観的な聴覚障害スケールと、さまざまなアイテムカテゴリ(数字、単語、文章)が話されたサイレントビデオで構成されるオンライン評価を完了しました。参加者のタスクは、目視検査だけで話された刺激を認識することでした。1つのテストのさまざまなバージョンを使用し、アイテムカテゴリの影響、話し言葉の単語頻度、表現、音声言語の文の頻度、文の長さ、および認識スコアのスピーカー間の違いを調査しました。認識スコアに対するアイテムのカテゴリ、明瞭度、文の頻度、文の長さの効果が見つかりました。聴覚障害に関しては、より高い主観的な聴覚障害がより高いテストスコアに関連していることがわかりました。耳が聞こえない聴覚障害のある人々に対して、前耳の聴覚障害者が唇読み取りスキルの向上を示すという証拠は見つかりませんでした。ただし、教育との聴覚障害者のみでのみ教育との相互作用が見られますが、後の後天性難聴を持つ人口ではありません。これは、聴覚障害の発症に応じて、リップリーディング能力の強化に寄与するさまざまな要因があるという事実を示しています(前症対ポストリングル)。全体として、唇読み取りスキルは、聴覚障害とは無関係に一般集団で大きく異なります。調査結果に基づいて、ドイツ語を話す人口の行動脂肪読み能力をテストするために使用できる、新しい効率的なリップリーディング評価ツール(SALT)を構築しました。

Visual input is crucial for understanding speech under noisy conditions, but there are hardly any tools to assess the individual ability to lipread. With this study, we wanted to (1) investigate how linguistic characteristics of language on the one hand and hearing impairment on the other hand have an impact on lipreading abilities and (2) provide a tool to assess lipreading abilities for German speakers. 170 participants (22 prelingually deaf) completed the online assessment, which consisted of a subjective hearing impairment scale and silent videos in which different item categories (numbers, words, and sentences) were spoken. The task for our participants was to recognize the spoken stimuli just by visual inspection. We used different versions of one test and investigated the impact of item categories, word frequency in the spoken language, articulation, sentence frequency in the spoken language, sentence length, and differences between speakers on the recognition score. We found an effect of item categories, articulation, sentence frequency, and sentence length on the recognition score. With respect to hearing impairment we found that higher subjective hearing impairment is associated with higher test score. We did not find any evidence that prelingually deaf individuals show enhanced lipreading skills over people with postlingual acquired hearing impairment. However, we see an interaction with education only in the prelingual deaf, but not in the population with postlingual acquired hearing loss. This points to the fact that there are different factors contributing to enhanced lipreading abilities depending on the onset of hearing impairment (prelingual vs. postlingual). Overall, lipreading skills vary strongly in the general population independent of hearing impairment. Based on our findings we constructed a new and efficient lipreading assessment tool (SaLT) that can be used to test behavioral lipreading abilities in the German speaking population.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google