Loading...
European journal of pediatrics2023Jul01Vol.182issue(7)

トルコ語への学童に対する食品リテラシーアンケートの適応:妥当性と信頼性の研究

,
,
文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

食品リテラシーとは、食品の性質とその重要性のレベルを理解し、食品に関する情報を取得、処理、分析、および使用する能力です。この研究の目的は、学童(FLQ-SC)の食物リテラシーアンケートをトルコ語に翻訳し、異文化的に適応させ、信頼性と妥当性の心理測定特性を研究することです。この研究は、トルコのカイセリで12〜14歳の303人の学生とともに実施されました。パイロット研究は36人の学生を対象に実施され、最初の研究が実施されてから2週間後、219人の学生とテスト再テストが実施されました。データは、社会人口統計データフォームとFLQ-SCで収集されました。言語、内容、顔、および構成の妥当性の妥当性について評価されました。Cronbachのアルファおよびクラス内相関係数(ICC)が信頼性評価のために計算されました。モデルの妥当性は、確認因子分析でテストされました。近似のルート平均平方根誤差(RMSEA)、χ2/SD、および適合性インデックス(GFI)統計はよく一致していました。比較適合指数(CFI)、タッカールイスインデックス(TLI)、および標準化されたルート平均誤差の近似誤差(SRMR)統計は許容レベルでした(RMSEA = 0.033、χ2/SD = 1.324、GFI = 0.958、CFI = 0.944、tli = 0.939、srmr = 0.063)。総スケールスコアのクロンバッハのアルファ係数は非常に良好でした(0.795)。テストと再テストの信頼性のICCは、合計スケールスコアの良好(0.874)でした。結論:トルコ版の学生向けの食品リテラシーアンケート(FLQ-SC)は、有効で信頼できる測定ツールであり、12〜14歳のトルコの子供の食物リテラシーレベルを評価するために使用できます。既知のこと:•子供の頃と青年期に学んだ行動は、食物の摂取と準備に関して学んだ行動は成人期まで続くため、子供の頃から食物リテラシーの知識とスキルを習得することが重要です。•子供の食物リテラシーレベルを評価する限られたスケールに加えて、12歳から14歳までのトルコの子供の食物リテラシーレベルを評価するスケールはありません。トルコの学童の食物リテラシーレベルを評価するための信頼できる規模。•スケールは、さまざまな学生グループの食物リテラシーレベルの比較を確保し、教育などの抽象的な概念を測定するための適切なツールです。

食品リテラシーとは、食品の性質とその重要性のレベルを理解し、食品に関する情報を取得、処理、分析、および使用する能力です。この研究の目的は、学童(FLQ-SC)の食物リテラシーアンケートをトルコ語に翻訳し、異文化的に適応させ、信頼性と妥当性の心理測定特性を研究することです。この研究は、トルコのカイセリで12〜14歳の303人の学生とともに実施されました。パイロット研究は36人の学生を対象に実施され、最初の研究が実施されてから2週間後、219人の学生とテスト再テストが実施されました。データは、社会人口統計データフォームとFLQ-SCで収集されました。言語、内容、顔、および構成の妥当性の妥当性について評価されました。Cronbachのアルファおよびクラス内相関係数(ICC)が信頼性評価のために計算されました。モデルの妥当性は、確認因子分析でテストされました。近似のルート平均平方根誤差(RMSEA)、χ2/SD、および適合性インデックス(GFI)統計はよく一致していました。比較適合指数(CFI)、タッカールイスインデックス(TLI)、および標準化されたルート平均誤差の近似誤差(SRMR)統計は許容レベルでした(RMSEA = 0.033、χ2/SD = 1.324、GFI = 0.958、CFI = 0.944、tli = 0.939、srmr = 0.063)。総スケールスコアのクロンバッハのアルファ係数は非常に良好でした(0.795)。テストと再テストの信頼性のICCは、合計スケールスコアの良好(0.874)でした。結論:トルコ版の学生向けの食品リテラシーアンケート(FLQ-SC)は、有効で信頼できる測定ツールであり、12〜14歳のトルコの子供の食物リテラシーレベルを評価するために使用できます。既知のこと:•子供の頃と青年期に学んだ行動は、食物の摂取と準備に関して学んだ行動は成人期まで続くため、子供の頃から食物リテラシーの知識とスキルを習得することが重要です。•子供の食物リテラシーレベルを評価する限られたスケールに加えて、12歳から14歳までのトルコの子供の食物リテラシーレベルを評価するスケールはありません。トルコの学童の食物リテラシーレベルを評価するための信頼できる規模。•スケールは、さまざまな学生グループの食物リテラシーレベルの比較を確保し、教育などの抽象的な概念を測定するための適切なツールです。

Food literacy is the ability to understand the nature of food and its level of importance, to obtain, process, analyze, and use information about food. This study aims to translate and cross-culturally adapt the Food Literacy Questionnaire for school children (FLQ-sc) into Turkish and to study its psychometric properties of reliability and validity. The study was conducted with 303 students aged 12-14 in Kayseri, Turkey. A pilot study was conducted with 36 students, and a test-retest was conducted with 219 students, 2 weeks after the first study was performed. Data were collected with the sociodemographic data form and FLQ-sc. Linguistic, content, face, and construct validity were evaluated for validity. Cronbach's alpha and intraclass correlation coefficients (ICCs) were calculated for the reliability evaluation. Model validity was tested with confirmatory factor analysis. Root mean square error of approximation (RMSEA), χ2/SD, and goodness-of-fit index (GFI) statistics were in good agreement. Comparative fit index (CFI), Tucker-Lewis index (TLI), and standardized root mean square error of approximation (SRMR) statistics were at acceptable levels (RMSEA = 0.033, χ2/SD = 1.324, GFI = 0.958, CFI = 0.944, TLI = 0.939, SRMR = 0.063). The Cronbach's alpha coefficient for the total scale score was quite good (0.795). The ICC for test-retest reliability was good (0.874) for the total scale score.  Conclusion: The Turkish version of the Food Literacy Questionnaire for school children (FLQ-sc) is a valid and reliable measurement tool and can be used to evaluate food literacy levels in Turkish children aged 12-14. What is Known: • It is important to acquire knowledge and skills in food literacy from childhood because the behaviors learned during childhood and adolescence regarding food intake and preparation continue into adulthood. • In addition to the limited scales evaluating the food literacy levels of children, there is no scale evaluating the food literacy levels of Turkish children between the ages of 12 and 14. What is New: • The Turkish version of FLQ-sc is a valid and reliable scale for evaluating the food literacy levels of Turkish school children. • Scale is a suitable tool to ensure the comparison of food literacy levels in different student groups and measure abstract concepts such as education.

医師のための臨床サポートサービス

ヒポクラ x マイナビのご紹介

無料会員登録していただくと、さらに便利で効率的な検索が可能になります。

Translated by Google