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Frontiers in psychology20230101Vol.14issue()

仮想現実における事前にタッチプロキシミクスに対する外観と性別の影響

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文献タイプ:
  • Journal Article
概要
Abstract

Virtual Reality(VR)環境は、さまざまなアプリケーションでますます人気があり、仮想文字の外観はユーザーの行動に影響を与える重要な要因です。この研究では、VRの事前タッチプロキシミクスに対するアバターとエージェントの出現の影響を調査することを目指しました。この目標を達成するために、3つのユーザーアバター(男性/女性/ロボット)と3つの仮想エージェント(男性/女性/ロボット)を利用した実験を設計しました。具体的には、顔と体へのタッチ前反応距離を測定しました。これは、触れる前に人が不快に感じ始める距離です。これらの距離が、アバター、エージェント、ユーザーの性別の外観に基づいてどのように変化するかを調べました。私たちの結果は、アバターとエージェントの出現が、タッチ前反応距離に大きな影響を与えたことを明らかにしました。具体的には、女性のアバターを使用している人は、顔や体に触れる前に、より大きな距離を維持する傾向があり、人々はロボットエージェントに触れる前により多くの距離を好みました。興味深いことに、タッチ前の反応距離に対するユーザーの性別の影響は観察されませんでした。これらの調査結果は、VRシステムの設計と実装に影響を及ぼします。これは、アバターとエージェントの外観が、事前タッチプロキシミクスに対するユーザーの認識を形成する上で重要な役割を果たすことを示唆しているためです。私たちの研究は、没入型で社会的に受け入れられるVRエクスペリエンスを作成する際に、これらの要因を考慮することの重要性を強調しています。

Virtual Reality(VR)環境は、さまざまなアプリケーションでますます人気があり、仮想文字の外観はユーザーの行動に影響を与える重要な要因です。この研究では、VRの事前タッチプロキシミクスに対するアバターとエージェントの出現の影響を調査することを目指しました。この目標を達成するために、3つのユーザーアバター(男性/女性/ロボット)と3つの仮想エージェント(男性/女性/ロボット)を利用した実験を設計しました。具体的には、顔と体へのタッチ前反応距離を測定しました。これは、触れる前に人が不快に感じ始める距離です。これらの距離が、アバター、エージェント、ユーザーの性別の外観に基づいてどのように変化するかを調べました。私たちの結果は、アバターとエージェントの出現が、タッチ前反応距離に大きな影響を与えたことを明らかにしました。具体的には、女性のアバターを使用している人は、顔や体に触れる前に、より大きな距離を維持する傾向があり、人々はロボットエージェントに触れる前により多くの距離を好みました。興味深いことに、タッチ前の反応距離に対するユーザーの性別の影響は観察されませんでした。これらの調査結果は、VRシステムの設計と実装に影響を及ぼします。これは、アバターとエージェントの外観が、事前タッチプロキシミクスに対するユーザーの認識を形成する上で重要な役割を果たすことを示唆しているためです。私たちの研究は、没入型で社会的に受け入れられるVRエクスペリエンスを作成する際に、これらの要因を考慮することの重要性を強調しています。

Virtual reality (VR) environments are increasingly popular for various applications, and the appearance of virtual characters is a critical factor that influences user behaviors. In this study, we aimed to investigate the impact of avatar and agent appearances on pre-touch proxemics in VR. To achieve this goal, we designed experiments utilizing three user avatars (man/woman/robot) and three virtual agents (man/woman/robot). Specifically, we measured the pre-touch reaction distances to the face and body, which are the distances at which a person starts to feel uncomfortable before being touched. We examined how these distances varied based on the appearances of avatars, agents, and user gender. Our results revealed that the appearance of avatars and agents significantly impacted pre-touch reaction distances. Specifically, those using a female avatar tended to maintain larger distances before their face and body to be touched, and people also preferred greater distances before being touched by a robot agent. Interestingly, we observed no effects of user gender on pre-touch reaction distances. These findings have implications for the design and implementation of VR systems, as they suggest that avatar and agent appearances play a significant role in shaping users' perceptions of pre-touch proxemics. Our study highlights the importance of considering these factors when creating immersive and socially acceptable VR experiences.

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